SAS och Skyways blir partners

SAS OCH SKYWAYS BLIR PARTNERS SAS och det svenska regionalflygbolaget Skyways fördjupar samarbetet till att omfatta de båda bolagens hela linjenät. Därmed får SAS passagerare bättre förbindelser till en rad nya destinationer i Sverige samtidigt som Skyways passagerare erbjuds bättre transfermöjligheter till SAS trafiksystem då bolagens tidtabeller koordineras. När SAS nu infört EuroBonus på det svenska inrikesnätet från 1 maj kommer det snarast möjligt att omfatta även Skyways passagerare som också får tillträde till SAS flygplats-lounger. Vidare kommer biljettlöst resande efter sommaren att erbjudas Skyways frekventa resenärer i form av ett kombinerat SAS/Skyways TravelPass. Ett halv- eller helårskort för obegränsat resande på respektive bolags linjenät. Det fördjupade samarbetet kommer att införas successivt och innebär på sikt att alla Skyways linjer även kommer att ha ett SAS-linjenummer, så kallad code-share. Skyways logotype kommer att ha tillägget: SAS partner. SAS kommer att sköta passagerarservicen åt Skyways på de flygplatser där Skyways inte har egen personal. - Det här är en naturlig fortsättning på ett lyckat samarbete som redan har pågått i ett par år och jag tror att det kan komma att leda till ett ökat flygresande i Sverige. Att våra passagerare nu får tillgång till SAS bonussystem och biljettlösa resande är naturligtvis en stor fördel. Samtidigt kan vi med SAS som partner skapa förutsättningar för att utöka regionalflyget med nya linjer, säger Jan Palmér, Verkställande Direktör för Skyways. Skyways har på några år utvecklats till det ledande regionalflygbolaget i Sverige och trafikerar nu 19 flygplatser i Sverige samt Björneborg i Finland och Köpenhamn i Danmark. Flygplanflottan består av 11 Saab 340 och sju Fokker 50. Förra året flög Skyways 560 000 passagerare och omsatte 574 miljoner kronor. - Våra linjenät passar varandra oerhört väl. Vi kan genom Skyways komplettera vårt trafiksystem med linjer där passagerarunderlaget är begränsat och därför inte passar ett större bolag som SAS med dess flygplansflotta och kostnadsnivå, säger Karin Strömberg, SAS Inrikeschef i Sverige. SAS och Skyways har haft inledande kontakter med EU-kommissionen som indikerar att samarbetet är fullt genomförbart ur konkurrensrättslig synpunkt. Såväl SAS som Skyways har inkallat fackliga företrädare till ordinarie MBL-förhandlingar i frågan. För ytterligare information: Jan Palmér, Verkställande Direktör, Skyways, tel. 08/595 13510, eller: Karin Strömberg, Inrikeschef SAS, tel: 08/797 19 03. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/29/20030729BIT00360/wkr0001.doc