SAS och South African Airways öppnar linje till Johannesburg

SAS OCH SOUTH AFRICAN AIRWAYS ÖPPNAR LINJE TILL JOHANNESBURG SAS och South African Airways (SAA) öppnar den 2 juli en gemensam flyglinje mellan Skandinavien och Sydafrika. De två bolagen har ingått ett samarbetsavtal som inledningsvis innebär två gemensamma flygningar i veckan med Boeing 747 mellan Köpenhamn och Johannesburg/Cape Town. Samarbetet kommer att utvecklas till att omfatta dagliga flygningar och ytterligare destinationer. Den första turen avgår från Johannesburg den 2 juli klockan 2005 lokal tid och ankommer till Köpenhamn 13 timmar senare, klockan 0905 nästa dag, efter mellanlandning i Frankfurt. Returflygningen lämnar Köpenhamn den 3 juli klockan 1840 med ankomst Johannesburg 0725 dagen efter. Den nya förbindelsen mellan Skandinavien och Sydafrika kommer att ha bägge bolagens linjenummer. Flygningarna från Skandinavien avgår måndagar och torsdagar och från Johannesburg på söndagar och onsdagar. De flygplanstyper som kommer att användas, Boeing 747-300 och Boeing 747SP, tar ca 300 passagerare och är inredda med första-, affärs- och turistklass. SAS kommer att ta hand om passagerarincheckning, lastkontroll och övrig markservice i Köpenhamn. Sedan 1985, då SAS tvingades lägga ned sin linje till Sydafrika, har det saknats en direktlinje mellan Skandinavien och den södra delen av den afrikanska kontinenten. Idag är den skandinaviska affärsverksamheten i regionen relativt omfattande och turistnäringen är betydande. Den nya linjen innebär både enklare och bättre förbindelser mellan Skandinavien och Sydafrika. Samarbetsavtalet kommer att utvecklas efter hand till att även omfatta vidare förbindelser till Oslo och Stockholm. SAS CORPORATE COMMUNICATIONS Ytterligare information: Mette Östergaard-Sörensen , SAS interkontinentala linjer, tel 08/797 2646 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/24/20030724BIT00930/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/24/20030724BIT00930/wkr0002.pdf