SAS öppnar daglig förbindelse Stockholm-London Stansted

SAS ÖPPNAR DAGLIG FÖRBINDELSE STOCKHOLM-LONDON STANSTED SAS utökar, från och med den 29 mars 1998, antalet nonstopförbindelser mellan Stockholm-Arlanda och London genom att introducera två dagliga flygningar till London-Stansted. Den nya nonstoplinjen kommer att flygas med DC-9-41 med 105 säten. Avgångstiderna från Stockholm är kl 07.00 med ankomst London-Stansted kl 08.30 lokal tid samt kl 16.00 med ankomst kl 17.30 lokal tid. Från London-Stansted är avgångstiderna kl 09.20 och kl 18.30 med ankomst på Arlanda kl 12.30 respektive 21.40. Tidtabellen ger affärsresenärerna möjlighet till en hel arbetsdag i London. Resenärerna erbjuds också goda anslutningar till och från svenskt inrikes så väl som till Baltikum, Moskva och Finland. Den moderna London-Stansted flygplatsen hade under 1996 fem miljoner passagerare. Den största delen, 70 procent, reste med reguljärt flyg, vilket visar hur London-Stansted - från början en charter flygplats - har utvecklats till ett fullgott alternativ till London-Heathrow. Med tågförbindelsen Stansted Express tar resan in till London City endast 40 minuter. På London-Stansted kommer SAS att kunna erbjuda alternativa incheckningsmöjligheter med såväl check-in automater som de traditionella check-in diskarna för EuroClass- och Turist klass passagerare. EuroClass passagerarna kommer dessutom att få en egen så kallad "fast track" genom säkerhets- och passkontrollen. En nybyggd SAS EuroClass Lounge för affärsresenärerna kommer att finnas i anslutning till avgångsgaten. - SAS har länge haft önskemål om att öka antalet flygningar till London för att möta affärsresenärernas behov, säger Vagn Sörensen Senior Vice President SAS. London-Stansted gör det möjligt för oss att erbjuda affärsresenärerna en effektiv och komfortabel produkt som ett komplement till London-Heathrow, där det i nuläget inte är möjligt att expandera på grund av begränsningar i start och landningstider Det geografiska läget norr om London innebär dessutom ett bra alternativ för företag i London, Cambridge, Essex och Suffolk med anknytning till Skandinavien. Turistresenärerna får förutom en smidig transport in till London, bra reguljära bussförbindelser med Cambridge och omgivningar. Med introduktionen av London-Stansted, ökar SAS flygningarna mellan Stockholm-London från fem till sju dagliga förbindelser. Ytterligare information: Karin Strömberg, Vice President, SAS Network Management Per Söderblom, SAS Route Market Development, tel. 08 - 797 21 05 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/29/20030729BIT00600/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/29/20030729BIT00600/wkr0002.pdf