SAS-satsning på ungdomsresenärer: Flyg med SAS inrikes till busspriser

SAS-SATSNING PÅ UNGDOMSRESENÄRER: FLYG MED SAS INRIKES TILL BUSSPRISER SAS tar nu krafttag för att locka tillbaka ungdomsresenärerna till inrikesflyget. Från och med den 1 april ska det bli både billigare och enklare att vara ungdomsresenär på SAS svenska inrikeslinjer. Med bland annat ett nytt bokningsbart ungdomspris, en sänkning av det nuvarande standby-priset med 30 procent, enklare bokningsrutiner via internet, flygbusserbjudande på vissa orter samt klippkort som belönar trogna ungdomsresenärer, ska ungdomsresenärerna hitta tillbaka till flyget och SAS. Under perioden från 1993-1997 halverades antalet ungdomsresenärer på SAS svenska inrikeslinjer; från 523 000 till 289 000. 1995 var antalet nere i 179 000. - Sämre köpkraft i kombination med färre platser till ungdomspris har inneburit att många ungdomar har övergivit flyget till förmån för billigare alternativ som buss och bil, säger Anders Ehrling, chef för SAS svenska inrikeslinjer. Närmare hälften av de ungdomar som gjort en inrikesresa längre än 30 mil använde bil och hela 60 procent av de som studerar på annan ort uppgav att de företrädesvis åkte buss eftersom det var för dyrt att flyga. Det visar undersökningar som sifo genomfört för SAS räkning. - Priset är den viktigaste parametern för dessa ungdomsresenärer. Det är den 100-lappsatsning som vi genomförde under höstlovet i fjol ett bevis på. Under två veckor lyckades vi trefaldiga antalet ungdomsresenärer, från 10 000, motsvarande höstlovsveckor året dessförinnan, till närmare 35 000, säger Anders Ehrling. Målsättningen med den permanenta prissänkning som nu genomförs är att bara i år öka antalet ungdomsresenärer med 100 000. - I första hand räknar vi med att kunna ta resenärer från busstrafiken. Den drastiska prissänkning vi nu genomför menar vi kommer att göra SAS till ett mycket konkurrenskraftigt alternativ. Vid sidan om att kunna erbjuda ett tillräckligt attraktivt pris kommer vi att successivt utveckla andra delar som vi menar är viktiga för att ungdomsresenärer ska känna sig bekväma med SAS. Närmast till hands kommer vi att anpassa service och information på flygplatserna till det behov som ungdomar har. Exakt hur det ska se ut kommer vi emellertid att återkomma till, säger Anders Ehrling. Ytterligare information: Anders Ehrling, chef SAS svenska inrikeslinjer, tel 08/797 1937, mobil 070/597 1937 eller Pamela Collin, SAS press- och info, tel 08/797 2514, mobil 070/597 2514 Bil. Fakta SAS ungdomssatsning, SAS Pleasure SAS PLEASURE UNGDOM · Ny ungdomsbiljett för dem i åldern 2-25 år. För 350 kronor enkel resa (inklusive skatt och moms) kan man flyga på SAS svenska inrikeslinjer. Biljetten kan bokas fram till en dag före avresa. Biljetterna börjar säljas den 24 mars och första resdag är den 1 april. · Sänkt pris på standby-biljetten till 200 kronor enkel resa. · På de orter där Flygbussarna AB finns, det vill säga: Stockholm, Karlstad, Göteborg, Ängelholm/Helsingborg, Malmö, Lund och Ystad, kan ungdomarna åka tur och retur för halva priset. · Bokning på internet. Ungdomsbiljetten kan bokas via internet under förutsättning att man fyllt 18 år. Biljetten skickas hem tillsammans med en postfaktura. På internet kan man också hitta information om platstillgång för resa på standby-biljett. · Klippkort - samla resor och flyg ut i Europa. Efter 16 enkelresor, som genomförts på standby- eller bokad biljett, får man en bokad tur och retur-biljett till något av de många resmål som SAS flyger till, norr om alperna. Klippkortet gäller för ungdomar i åldern 12-25 år. Alternativt kan man välja att efter åtta enkelresor erhålla två enkelresor på standby-biljett utan extra kostnad. · Ytterligare information: Anders Ehrling, chef SAS svenska inrikeslinjer, tel 08/797 1937 eller mobil 070-597 1937 eller Pamela Collin, SAS Press- och information, tel 08/797 2514 eller 070/597 2514. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/30/20030730BIT00520/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/30/20030730BIT00520/wkr0002.pdf