Star Alliance fyller ett år #nya kundfördelar införs

STAR ALLIANCE FYLLER ETT ÅR -NYA KUNDFÖRDELAR INFÖRS Med anledning av ettårsdagen för upprättandet av den första verkligt globala alliansen mellan flygbolag offentliggjorde Star Alliance idag en rad nya kundfördelar. Star Alliance består av SAS, Air Canada, Lufthansa, Thai Airways International, United Airlines och Varig. Tillsammans flyger de sex flygbolagen till mer än 640 resmål över hela världen. I genomsnitt var 15:de sekund, dygnet runt, lyfter ett flyg tillhörande en medlem av alliansen. Under loppet av bara ett år har Star Alliance skapat betydande kundfördelar för de resande. Medlemmar av lojalitetsprogrammen i Star Alliance-bolagen kan samla och utnyttja bonuspoäng på alla bolagens ordinarie flygningar. Dessutom räknas poängen för uppgradering till högre medlemsskapsnivå i det program kunden själv väljer. Alla medlemmar på guld- och silvernivå i lojalitetsprogrammen får nu nya medlemskort med beteckningen "Star Alliance Gold" och "Star Alliance Silver", som accepteras av alla Star Alliance-bolagen och säkrar att dessa kunder får den bästa service på flygplatser över hela världen. De mest trogna stamkunderna uppnår följande nya kundfördelar: * Prioritet vid incheckning Guldkortsinnehavare erbjuds prioritet vid incheckning på flygplatsen. * Prioritet på väntelista Star Alliance guld- och silvermedlemmar kommer att sättas på en speciell väntelista om den önskade flygningen eller priskategorin är utsåld vid beställning. De får därmed prioritet efterhand som platser blir lediga. * Prioritet vid standby Guld- och silverkortsinnehavare får prioritet på standby-listor för de flesta flygningar som utförs av Star Alliance-bolagen. Vidare har kunder möjlighet att kunna boka om till flygningar med andra bolag i Star Alliance utan att bolaget som har utställt biljetten måste auktorisera biljetten. De viktigaste kundfördelarna som redan är tillgängliga för Star Alliance- kunder omfattar: * Tillgång till lounger Kunder som är berättigade att använda det nationella medlemsbolagets lounger, kan utnyttja Star Alliance-lounger på flygplatser över hela världen då de ska fortsätta resan samma dag med något av bolagen i alliansen. * Samordnade tidtabeller Star Alliance-bolagen har i stor utsträckning samordnat ankomst- och avgångstidpunkter för sina flygningar och därmed minskat såväl väntetiden som den totala restiden för passagerare i transit. * Enklare för kunder vid köp av biljetter, inchechning och ombordstigning Star Alliance-bolagen etablerar sina flygplatsrepresentationer sida vid sida för att göra det enkelt för passagerare att ta sig från det ena bolaget till det andra. Det upprättas också gemensamma biljettkontor. I april öppnades den första Star Alliance flygplasterminalen i Frankfurt, och i Toronto är bolagen samlade i Air Canada-terminalen. * Förbättrad kundservice Kunder som reser med mer än ett av bolagen i Star Alliance, kan på en rad flygplatser få boarding-kort för hela resan när de checkar in första gången. Alla Star Alliance-bolagen kan lösa eventuella problem kunden kan ha - inte bara det bolag som har utställt biljetten. * Lägre priser lättare tillgängliga Under det senaste året har partnerna i Star Alliance infört väsentligt mer flexibla jorden runt-priser som också passar affärsresenärer. Möjligheten till att lägga upp resor som omfattar alla partner har också gjort det enklare att utnyttja låga priser. - Inom Star Alliance har vi nyligen genomfört en kundundersökning som visar att affärsresande ser positivt på fördelarna som alliansen innebär. De har bred kunskap om alla fördelar vi hittills lanserat, något som självklart betyder mycket för oss, säger SAS verkställande direktör Jan Stenberg. För ytterligare information: SAS Corporate Communications, tel. 08/797 15 00 1(2) ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/30/20030730BIT00570/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/30/20030730BIT00570/wkr0002.pdf