Szczecin blir ny SAS-destination

SZCZECIN BLIR NY SAS-DESTINATION Som ett led i SAS strategiska satsning på Östeuropa öppnas en helt ny destination i SAS linjenät, Szczecin i Polen. SAS blir därmed först med att öppna en internationell direktlinje till den polska hamnstaden där ett stort antal skandinaviska företag är etablerade. Szczecin blir den fjärde destinationen i Polen efter Warszawa, Gdansk och Poznan. Nonstoplinjen Köpenhamn-Szczecin, som invigs den 28 april, kommer att trafikeras fem dagar i veckan med flygtypen Fokker 50 som tar 46 passagerare. Szczecin med sina 500 000 invånare ligger en timmes flygresa från Köpenhamn och SAS tidtabell med en morgonavgång från Köpenhamn ger goda förbindelser från en rad städer i Europa. Returavgången från Szczecin ankommer till Köpenhamn tidigt på eftermiddagen vilket ger goda anslutningsmöjligheter för vidare flygning ut i Europa. De skandinaviska länderna har visat ett ökat intresse för såväl affärs- som turistresor till denna del av Polen och SAS finns redan på plats i Szczecin genom ett Radisson SAS-hotell. Hotellet har 369 rum och ligger mitt i stans affärskvarter. Totalt bor det ca en miljon människor i regionen Szczecin. Arbetslösheten är låg och betydligt lägre än genomsnittet för Polen. Ett 70-tal skandinaviska företag finns etablerade i regionen. De flesta branscher är representerade, många med anknytning till rederi- och hamnverksamhet, varvsindustri och fiske. Norsk Hydro, ITT Flygt, Borås Cotton, Narvesen, Brauner Agro, Faaberg Shipping Ltd. och Nordic Petrol System är några exempel. Regionen har en välutvecklad infrastruktur men saknar direkta internationella flygförbindelser. Antingen flyger man till Warszawa och därifrån vidare till Szczecin, eller till Berlin varifrån man fortsätter med bil, vilket tar ca tre timmar. Den nya SAS-förbindelsen kommer därför att fylla ett stort och efterlängtat behov av effektiva transporter. - Den här linjen är verkligen efterlängtad, framförallt hos de många företag som har nära kontakt med Skandinavien. Vi räknar med att ganska snabbt komma upp i en beläggning på drygt 50 procent, säger Per Söderblom, ansvarig för SAS linjer till Polen. SAS CORPORATE COMMUNICATIONS Ytterligare information: Per Söderblom, tel 08/797 2105 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/24/20030724BIT00770/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/24/20030724BIT00770/wkr0002.pdf