Scandinavian Biogas emitterar ytterligare obligationer om 30 MSEK inom ramen för bolagets utestående obligationslån

Scandinavian Biogas Fuels International AB har emitterat 30 MSEK under bolagets befintliga utestående obligationslån med ISIN SE0007784111 och inom ett totalt belopp om 300 MSEK. Efter emissionen är bolagets utestående obligationslån på 230 MSEK. Obligationerna löper med en ränta om 3 månader Stibor +9,75 procent och prissattes till 100,5 procent av det nominella värdet och kommer att noteras på Nasdaq Stockholm.

Emissionslikviden kommer att användas till att dels finansiera ytterligare investeringar i Biokraft-projektet i Skogn, Norge, och dels till att amortera externa lån.

Det ytterligare finansieringsbehovet i Biokraft-projektet har bedömts motsvara cirka 55 MNOK och kommer att finansieras med 50 procent från Scandinavian Biogas Fuels International (enligt ägarandel) och den andra hälften framför allt från TrønderEnergi, som är den andra stora ägaren i Biokraftbolaget.

Pareto Securities har agerat finansiell rådgivare i transaktionen.

VD Scandinavian Biogas

Scandinavian Biogas är idag en av Sveriges största privata producenter av biogas som fordonsbränsle. Bolaget driver även en produktionsanläggning för förbehandling av matavfall och industriellt organiskt avfall, samt en anläggning för produktion av rå biogas i Sydkorea.

Denna information är sådan information som Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 juni 2017 kl. 12:00 CET.