Chile beslutar om krav för producentansvar – kommer öka behovet av teknologier för materialåtervinning

Chile kommer inom en månad ta beslut om att implementera miljöministeriets förslag på system för att hantera landets producentansvarslag som infördes 2016. Att producentansvarslagen nu ska träda i kraft kan innebära ett ökat intresse för etablering av Enviros teknologi i Chile.

För oss som erbjuder teknologi för materialåtervinning innebär det en konkret möjlighet att erbjuda lösningar till de aktörer som framöver har ansvar att redovisa att de möter lagkraven och rapportera hur de på ett hållbart sätt återvinner däcken, säger Thomas Sörensson, vd Enviro.

Enviro har varit verksamma i Chile under flera år och var även delaktiga i arbetet med att ta fram producentansvarslagen. Systemet för producentansvar som nu ska beslutas omfattar de flesta typer av fordonsdäck, inklusive gruvdäck.

– För gruvbranschen bedömer vi att detta även är början på en rad krav som kommer ställas på marknader med omfattande gruvdrift framöver. Historiskt har producentansvarslagar fått en mycket positiv effekt på återvinningsgraden av däck och ökat fokus på materialåtervinning inom industrin. Vi följer detta på plats för att vår teknologi ska vara nära till hands att välja.

Läs mer om miljöministeriets förslag

Thomas Sörensson, vd Enviro, +46 (0)735-10 53 43, thomas.sorensson@envirosystems.se
Urban Folcker, CFO Enviro, +46 (0)760-00 13 11, urban.folcker@envirosystems.se
Alf Blomqvist, styrelseordförande Enviro, +46 733 149 700, alf@blomqvistunlimited.com