Enviro beviljas regionalt investeringsstöd

Scandinavian Enviro Systems har beviljats ett preliminärt stöd inom ramen för regionala investeringar om 500 000 kr av Västra Götalandsregionen.

Stödet avser en tidigare kommunicerad investering i Enviros anläggning i Åsensbruk som syftar till att bland annat korta cykeltiden i anläggningens huvudprocess.

Martin Hagbyhn, VD, Tel: +46 (0)733-76 57 00, martin.hagbyhn@envirosystems.se

Stig-Arne Blom, Styrelseordförande, +46 (0)705-25 16 15, stigarne@blom.pp.se

Scandinavian Enviro Systems AB (publ) utvecklar, bygger och säljer anläggningar för återvinning av fordonsdäck till kimrök, olja, stål och gas som främsta produkter. Processen är baserad på en egen patenterad pyrolysteknik - Carbonize by Forced Convection (CFC). Bolaget har en fullskalig produktionsanläggning i Åsensbruk, Dalsland. Anläggningen ska, samtidigt som den fungerar som referensanläggning för leverans av kompletta återvinningsanläggningar, i industriell drift producera återvunnen kimrök för avsättning till gummiindustrin samt olja för energiförbränning och stål för avsättning till metallvaruindustrin. Scandinavian Enviro Systems handlas på Nasdaq First North under förkortningen SES. Erik Penser Bankaktiebolag är företagets Certified Adviser.

.

Enviro utvecklar, bygger och driver anläggningar för materialåtervinning av värdefulla resurser från uttjänta däck på en internationell marknad. Bolaget har utvecklat en process, baserad på en patenterad teknik, där upphettade däck i en syrefri miljö möjliggör att däckens olika material kan återvinnas utan förbränning. Således uppnås en miljövänlig utvinning där gas används till att driva anläggningen och de värdefulla resurserna kimrök, olja och stål säljs på marknaden. Materialen används i nya produkter vilket hjälper kunderna att uppnå hållbarhetsmål samt att behovet av fossila resurser minskar. Enviro grundades 2001, har huvudkontor i Göteborg och driver en anläggning för återvinning av uttjänta däck i Åsensbruk, Sverige. Bolaget är noterat för handel på Nasdaq First North med Mangold Fondkommission, 08 5030 1550, som Certified Adviser. www.envirosystems.se