Enviro i Almedalen 2016

Inför ett fullsatt tält i centrala Visby deltog Enviros vd Thomas Sörensson på Återvinningsindustriernas första seminarium den 6 juli, under årets Almedalsvecka. Temat var ’Hur maximerar vi potentialen i en cirkulär ekonomi?’.

– Både intresset för och medvetenheten om begreppet cirkulär ekonomi och allt vad det innebär har ökat betydligt bara under de sista åren vilket inte minst visar sig här i Almedalen. Vi har arbetat med det i 20 år och har en konkret lösning som bidrar till en hållbar och samtidigt lönsam cirkulär ekonomi i gummiindustrin, säger Thomas Sörensson, vd Enviro.

Åsa Domeij från Axfood, Henrik Nerell från Mcdonalds och Thomas Sörensson på scen hos Återvinningsindustrierna i Almedalen.

Förutom Thomas Sörensson deltog även miljöchef Henrik Nerell från Mcdonalds, Åsa Domeij från Axfood och Ragn-Sells hållbarhetschef Pär Larshans. En stor del av samtalen handlade om hur de företag som utvecklar miljötekniska innovationer ska stimuleras genom bland annat nya styrmedel och förändrad lagstiftning.

– Att vända skutan och gå från en linjär till en cirkulär ekonomi tar såklart tid. Men Sverige har redan kommit en bra bit på vägen och har ett gott internationellt renommé inom miljöteknik. Det är verkligen givande och inspirerande att vara med under de här samtalen i Almedalen.

Läs mer om seminariet här.

Thomas Sörensson, vd, tel: +46 (0)735-10 53 43, thomas.sorensson@envirosystems.se
Stig-Arne Blom, styrelseordförande, tel:+46 (0)705-25 16 15, stigarne@blom.pp.se

Scandinavian Enviro Systems AB (publ) är ett miljöföretag som erbjuder lönsam återvinning av däck och förädlade material till främst gummiindustrin. Företaget säljer kompletta miljöanläggningar till industriella investerare och driver dessutom en egen anläggning för uttjänta däck i Åsensbruk, Sverige. Enviro som har huvudkontor i Göteborg grundades 2001, har 20 personer anställda och är noterat för handel på Nasdaq First North med Erik Penser som certifierad advisor. www.envirosystems.se

Både intresset för och medvetenheten om begreppet cirkulär ekonomi och allt vad det innebär har ökat betydligt bara under de sista åren vilket inte minst visar sig här i Almedalen. Vi har arbetat med det i 20 år och har en konkret lösning som bidrar till en hållbar och samtidigt lönsam cirkulär ekonomi i gummiindustrin.
Thomas Sörensson, vd Enviro