HoA med DHF förlängs inte

De politiska och ekonomiska sanktionerna från USA mot Iran förhindrar på obestämd tid en förlängning av HoA (Headings of Agreement) mellan Scandinavian Enviro Systems (publ) ("Enviro"), och tyska DHF Development gällande ett potentiellt anläggningsprojekt i Iran. Intresset från parterna är oförändrat och relationerna kommer underhållas för framtida möjligheter i regionen.

Den senaste tiden har Enviro stärkt positionerna i både Kanada och USA och kommer behöva fokusera på dessa strategiska marknader tillsammans med projekt i Europa. Den amerikanska marknaden är av stor vikt för kimröks- och gummiindustrin och som resultat av signifikanta framsteg där, samt på grund av det nuvarande internationella politiska läget, väljer vi att avvakta med projekt i Iran, säger Thomas Sörensson, vd, Scandinavian Enviro Systems.

Båda parter ser fram emot mer internationell politisk stabilitet och där regionen kan fortsätta den tillväxt som tidigare uppvisats.

Thomas Sörensson, vd Enviro, +46 (0)735-10 53 43, thomas.sorensson@envirosystems.se
Urban Folcker, CFO Enviro, +46 (0)760-00 13 11, urban.folcker@envirosystems.se
Alf Blomqvist, styrelseordförande Enviro, +46 733 149 700, alf@blomqvistunlimited.com

Mangold Fondkommission AB, +46 8 503 01 550, är Enviros Certified Adviser på Nasdaq First North Stockholm.

Denna information är sådan information som Scandinavian Enviro Systems AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 oktober 2018 kl. 12.30 CET.

Enviro är ett miljöteknikföretag som erbjuder lönsam återvinning av däck och förädlade material till främst gummiindustrin. Företaget säljer kompletta miljöanläggningar till industriella investerare och driver dessutom en egen anläggning för uttjänta däck i Åsensbruk, Sverige. Enviro som har huvudkontor i Göteborg grundades 2001, har 20 personer anställda och är noterat för handel på Nasdaq First North med Mangold Fondkommission, 08 5030 1550, som Certified Adviser. www.envirosystems.se

Enviro utvecklar, bygger och driver anläggningar för materialåtervinning av värdefulla resurser från uttjänta däck på en internationell marknad. Bolaget har utvecklat en process, baserad på en patenterad teknik, där upphettade däck i en syrefri miljö möjliggör att däckens olika material kan återvinnas utan förbränning. Således uppnås en miljövänlig utvinning där gas används till att driva anläggningen och de värdefulla resurserna kimrök, olja och stål säljs på marknaden. Materialen används i nya produkter vilket hjälper kunderna att uppnå hållbarhetsmål samt att behovet av fossila resurser minskar. Enviro grundades 2001, har huvudkontor i Göteborg och driver en anläggning för återvinning av uttjänta däck i Åsensbruk, Sverige. Bolaget är noterat för handel på Nasdaq First North med Mangold Fondkommission, 08 5030 1550, ca@mangold.se, som Certified Adviser. www.envirosystems.se