Kvalitetsjubileum: 40 miljoner komponenter levererade till Volvo Cars

Nu har Enviro levererat återvunnen kimrök till Volvo Cars via AnVa Polytechs miljögummi i två år. Över 40 miljoner komponenter har hittills installerats i Volvobilar över hela världen.

– Med två års leveranser till Volvo Cars är vår återvinnings- och produktionsanläggning en bra bit förbi nålsögat för industriella krav på kvalitet och leveranssäkerhet, säger Thomas Sörensson, vd för Enviro.

Efter att Volvo Cars godkände användandet av Enviros återvunna kimrök i början av 2016 har över 40 miljoner chassipluggar, karosspluggar och andra typer av komponenter producerade av AnVa Polytechs miljögummi levererats till biltillverkaren. Arbetet med att utöka produktsortimentet pågår.

– Idag levererar vi över 20 olika produktidentiteter med miljögummi och har nyligen fått kontrakt på ytterligare nya applikationer för kommande Volvomodeller. Avtalet med Volvo Cars sträcker sig flera år framåt och Enviro är den enda aktören som kan leverera återvunnen kimrök som lever upp till alla kvalitetskrav både från oss och Volvo Cars, säger Jan Bäckström, marknadschef för AnVa Polytech.

Förutom Volvo Cars levererar AnVa Polytech även komponenter av miljögummi med Enviros kimrök till andra industrier, bland annat till den internationella rörtillverkaren Alvenius i form av tätningar och packningar.

– Att leverera material till Volvo Cars under två år är ett riktigt kvalitetsjubileum och ett tungt vägande argument för aktörer som vill investera i våra anläggningar. Samarbetena med Volvo Cars och Alvenius visar också att Enviro är en stabil materialleverantör för industriföretag med behov av gummikomponenter av hög kvalitet, säger Thomas Sörensson.

Thomas Sörensson, vd Enviro, tel: +46 (0)735-10 53 43, thomas.sorensson@envirosystems.se
Jan Bäckström, marknads- och försäljningschef AnVa Polytech, +46 (0)706-55 65 94, jan.backstrom@anva.se

Enviro är ett miljöteknikföretag som erbjuder lönsam återvinning av däck och förädlade material till främst gummiindustrin. Företaget säljer kompletta miljöanläggningar till industriella investerare och driver dessutom en egen anläggning för uttjänta däck i Åsensbruk, Sverige. Enviro som har huvudkontor i Göteborg grundades 2001, har 20 personer anställda och är noterat för handel på Nasdaq First North med Mangold Fondkommission, 08 5030 1550, som Certified Adviser. www.envirosystems.se

Enviro utvecklar, bygger och driver anläggningar för materialåtervinning av värdefulla resurser från uttjänta däck på en internationell marknad. Bolaget har utvecklat en process, baserad på en patenterad teknik, där upphettade däck i en syrefri miljö möjliggör att däckens olika material kan återvinnas utan förbränning. Således uppnås en miljövänlig utvinning där gas används till att driva anläggningen och de värdefulla resurserna kimrök, olja och stål säljs på marknaden. Materialen används i nya produkter vilket hjälper kunderna att uppnå hållbarhetsmål samt att behovet av fossila resurser minskar. Enviro grundades 2001, har huvudkontor i Göteborg och driver en anläggning för återvinning av uttjänta däck i Åsensbruk, Sverige. Bolaget är noterat för handel på Nasdaq First North med Mangold Fondkommission, 08 5030 1550, som Certified Adviser. www.envirosystems.se