Nu upp till 79 procent bio-olja från uttjänta däck

Det amerikanska laboratoriet Beta Analytic bekräftar att andelen icke fossilt innehåll, bio-olja, i utvunnen olja från Enviro kan uppgå till hela 79 procent.

– Våra internationella kunder är mycket intresserade av dessa resultat eftersom det påverkar själva avsättningsvärdet på den utvunna oljan och därmed investeringen i en återvinningsanläggning, säger Thomas Sörensson, vd för Enviro.

Naturgummi tappas ursprungligen från träd.

Enviro har nyligen avslutat tester i samarbete med det oberoende laboratoriet Beta Analytic i Miami för att bekräfta andelen icke fossilt innehåll i den utvunna pyrolysoljan. Testerna är genomförda enligt vedertagen ASTM-standard.

– Resultaten visar att andelen bio-olja varierar från 48 procent ända upp till 79 procent beroende på däcktyp. Det här är glädjande eftersom vi nu får svart på vitt att den naturliga råvaran naturgummi, som används i nyproduktion av däck, i stor utsträckning kan återföras till industrin med hjälp av vår teknik, säger Enviros tekniska chef Elisabeth Gustafsson.

Utvunnen pyrolysolja från olika typer av däckråvara har testats. En mix av bildäck från personbilar och kommersiella fordon såsom lastbilar och bussar ger 48 procent bio-olja, medan däck från gruvmaskiner kan ge upp till 79 procent.

– Det är en styrka att kunna uppvisa både tydliga miljövärden och marknadsvärden från vår process som tar hand om alla sorts däck med olika mängd naturgummi, säger Enviros vd Thomas Sörensson.

Thomas Sörensson, tillträdande vd, tel:
+46 (0)765-25 84 43, thomas.sorensson@envirosystems.se
Stig-Arne Blom, styrelseordförande, tel:+46 (0)705-25 16 15, stigarne@blom.pp.se

Enviro är ett miljöföretag som erbjuder lönsam återvinning av däck och förädlade material till främst gummiindustrin. Företaget säljer kompletta miljöanläggningar till industriella investerare och driver dessutom en egen anläggning för uttjänta däck i Åsensbruk, Sverige. Enviro som har huvudkontor i Göteborg grundades 2001, har 20 personer anställda och är noterat för handel på Nasdaq First North med Erik Penser, 08-463 80 00, som certifierad advisor. www.envirosystems.se

Citat

Resultaten visar att andelen bio-olja varierar från 48 procent ända upp till 79 procent beroende på däcktyp. Det här är glädjande eftersom vi nu får svart på vitt att den naturliga råvaran naturgummi, som används i nyproduktion av däck, i stor utsträckning kan återföras till industrin med hjälp av vår teknik.
Elisabeth Gustafsson, teknisk chef