Scandinavian Organics uppdaterar leveransflödessituationen

Report this content

Scandinavian Organics har haft leveransproblem med att få ut sina prisbelönta ekologiska varor till marknaden och arbetar nu för att snabbt lösa dessa och återuppta full leverans till sina kunder.

Under de senaste tiden har Scandinavian Organics haft svårigheter med både råvaror och produktion av företagets populära KRAV-ekologiska produkter.

Detta har negativt påverkat företagets servicegrad till marknaden, vilket tidigare har aviserats. Detta har gällt både försäljningen till dagligvaruhandeln och food service. Trots dessa problem är både konsumenternas och handelns stöd för Scandinavian Organics varumärke och produkter mycket positiv. Varumärket och även efterfrågan från konsumenter är mycket stark. Det har därför varit mycket frustrerande för företaget att inte kunna leverera i full utsträckning.

Scandinavian Organics genomförde, som tidigare aviserat, en riktad emission för att minska företagets skuldbörda, och ligger nu i startgroparna för att mycket snabbt återuppta produktionen i full skala. Företaget har också anlitat redovisnings- och företagsrådgivningsbyrån BDO för att stärka den interna organisationen.

Kort om Bolaget

Scandinavian Organics AB (publ) är en producent av ekologiska matprodukter med ett unik hållbarhetskoncept. Bolaget har vuxit kraftigt och Bolagets produkter erbjuds till försäljning i den svenska dagligvaruhandeln och till restauranger och kaféer. Företaget arbetar även inom den offentliga sektorn, framförallt inom skol- och äldreomsorgen och distribueras där via grossist.. Företaget exporterar även till Danmark. Bolaget belönades 2015 med Ekostjärnan och 2016 med Whiteguid priset. Bolaget är noterat på Nordic MTF under kortnamnet SCO MTF och Bolagets Mentor och likviditetsgarant är Mangold Fondkommission.