340 bussar till Sydafrika

Genombrott for Scania: 340 bussar till Sydafrika Scania har tecknat avtal om försäljning av 340 landsvägsbussar till Sydafrika. Affären som ar värd cirka 320 miljoner kronor signerades på fredagen mellan Scanias helägda dotterbolag Scania South Africa (Pty) Ltd och Great North Transport vid en ceremoni i Johannesburg under den pågående Sweden South Africa Partnership-veckan. Jan Jarlhage, VD i Scania South Africa, säger i en kommentar: - Detta är Scanias hittills största bussaffär i södra Afrika och en av de största som gjorts i Sydafrika. Den innebär ett genombrott på den har kontinenten for Scanias robusta F-busskoncept, speciellt framtaget for körning i områden med mycket skiftande vägstandard. - Affären innebär samtidigt att vi skapar ett hundratal nya jobb i landet. Första leveransen sker i april 2000 och alla 340 bussar skall ha levererats 18 månader senare. Både monteringen av chassierna och karosseringen skall ske lokalt i Sydafrika inom ramen for ett partnerskap mellan Scania och Great North Transport. Till affären hör även ett brett supportprogram - full vehicle management - som bland annat innebär att Scania skall driva serviceverkstäder. Dessutom inleds ett samarbete mellan Scania och de officiella trafik- och transportmyndigheterna i Northern Province om tidtabeller och linjenät för att ut-veckla busstrafiken i regionen. I samband med den pågående svensk-sydafrikanska manifestationen hölls ett av bland andra Scania arrangerat trafiksäkerhetsseminarium på Gallagher Estate strax utanför Johannesburg. Där underströks behovet av säkrare persontransporter i det av trafikolyckor hårt drabbade Sydafrika: - Affären med de 340 moderna landsvägsbussarna innebär ett stort steg mot en säkrare trafik i Sydafrika, säger Jan Jarlhage. Samtidigt bidrar bussarna till att miljön förbättras då alla bussarna utrustas med Scanias Euro2-certifierade niolitersmotorer. För ytterligare information kontakta Ulf Söderström tel 08-553 81044, mobil 070-680 9595. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 23 500 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 1998 blev faktureringen 45,3 miljarder kronor och resultatet efter finansiella intäkter och kostnader 3,2 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och ca 96 procent avsätts i länder utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/26/19991126BIT00090/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/26/19991126BIT00090/bit0002.pdf

Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus GmbH och är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 44 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2015 uppgick faktureringen till 95 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,8 miljarder kronor Scanias pressreleaser finns på www.scania.com