95 Scania-motorer till Alvis Hägglunds

95 Scania-motorer till Alvis Hägglunds Scania har fått en order från Alvis Hägglunds på 95 motorer. De ska monteras i Stridsfordon 90. Den nya ordern från Alvis Hägglunds avser Scanias 16-liters V8 - en motor som tack vare sina kompakta mått passar mycket bra i denna typ av specialfordon. Beroende på användningsområde ger motorn 620-680 hk. Scania ska leverera motorerna under 2004. De byggas in i Alvis Hägglunds Stridsfordon 90 till Finland och Schweiz. - Vi har tidigare levererat motorer till Stridsfordon 90 som idag används av den svenska och norska armén, berättar Lennart Hjelte, Senior Vice President och chef för Scania Industri- & Marinmotorer. Det känns mycket bra att få fortsätta vårt långvariga samarbete med Hägglunds genom att få leverera vår senaste motor. För ytterligare information, kontakta · Lennart Hjelte, Scania Industri- & Marinmotorer, telefon 08-553 82317 eller mobil 070-577 76 45 Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 200 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2002 blev faktureringen 47 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 3,7 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/09/20030709BIT00200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/09/20030709BIT00200/wkr0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 120 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 49 300 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus AG som snart blir TRATON AG. För mer information besök: www.scania.com.