Bengt Palmér hedersdoktor för samarbetet Scania-KTH

Bengt Palmér hedersdoktor för samarbetet Scania-KTH Scanias förre tekniske direktör Bengt Palmér har promoverats till hedersdoktor vid Kungliga Tekniska Högskolan, KTH. Han mottog titeln för att ha utvecklat samarbetet mellan Scania och KTH sedan 1970-talet. Bengt Palmér, 63 år och numera pensionerad från Scania, promoverades vid en ceremoni i Stockholms Stadshus 12 november. KTH skriver i sin motivering att Bengt Palmér förtjänstfullt har arbetat för att främja kontakterna mellan KTH och Scania. "Han har starkt medverkat till att inrätta flera värdefulla Scaniadonationer till KTH. Donationer som under många år bland annat finansierat ett stort antal doktorander. Bengt Palmér har god förmåga att lyssna och att se helheter innan han genomdriver sina visioner. Detta har resulterat i en samordning och integration av verksamheterna konstruktion och produktion", heter det vidare i motiveringen. Bengt Palmér är nu hedersdoktor inom maskin och materialteknik. Han är också ledamot i institutionsstyrelsen för farkostteknik och medlem i KTH:s näringslivskollegium. På Scania blev han med åren en välkänd profil, medlem i Scanias företagsledning och alltså en av de drivande inom samarbetet mellan Scania och KTH. Han betecknar utnämningen till hedersdoktor som "en stor ära och hedersbetygelse". - Det viktiga för mig har varit att målmedvetet och uthålligt driva och utveckla kontakterna mellan Scania och KTH. Min övertygelse är att Sverige vinner mycket på samverkan mellan näringsliv och högskolor. Teknologer erbjuds till exempel sommarpraktik och examensarbete på Scania. Det är mycket viktigt för deras kompetens och utveckling att de rent praktiskt får se hur det går till inom industrin, säger han. För Scania är samarbetet med KTH och andra tekniska högskolor mycket angeläget. Teknikinnehållet i Scanias produkter har ökat kraftigt på senare år. Även Scanias produktion drivs hela tiden framåt genom forskning och tekniska innovationer. Scania har sedan 1996 också ett industriforskarprogram där doktorander från olika tekniska högskolor anställs på Scania för att forska. 1961 tog Bengt Palmér civilingenjörsexamen vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg inom skepps- och maskinteknik. Han började på Scania i Södertälje 1964 som konstruktör. Därefter har han bland annat varit teknisk chef för Scania i Brasilien, teknisk direktör på Scanias busstillverkning i Katrineholm, chef för motor och transmission både på Scania och för Saabs personbilar samt slutligen teknisk direktör på Scania. Han pensionerades 1996 och har i dag, förutom på KTH, uppdrag inom bland annat forskningsinstitutet IVF, standardiseringsorganet SMS och Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Inom IVA är han involverad i det av regeringen sanktionerade projektet Teknisk Framsyn. Bengt Palmér och hans arbetsgrupp skissar här på visioner om hur produktionssystem och konstruktion i industrin kan se ut år 2015. En bild på Bengt Palmér kan hämtas på Scanias hemsida, www.scania.com, under "Media services". För ytterligare information, var god kontakta: Bengt Palmér, tel 08-550 972 53 Anita Bohlin, Scania, tel 08-553 852 75 /Bildtext/ Bengt Palmér, Scanias förre tekniske direktör, promoverades 12 november till hedersdoktor vid en ceremoni i Stockholms Stadshus. Han fick doktorshatt, ring och diplom för att ha främjat samarbetet mellan Scania och KTH. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 23 500 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 1998 blev faktureringen 45,3 miljarder kronor och resultatet efter finansiella intäkter och kostnader 3,2 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och ca 96 procent avsätts i länder utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/18/19991118BIT00470/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/18/19991118BIT00470/bit0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 120 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 49 300 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON AG. För mer information besök: www.scania.com.