Brasilien satsar på miljön med Scanias etanolbussar

I den brasilianska mångmiljonstaden São Paulo tas nu ännu ett steg på vägen mot en hållbar utveckling. Stadens borgmästare Gilberto Kassab meddelade i går, 25 november, att Scanias etanolbussar ska sättas in i kollektivtrafiken. I maj 2011 kommer de första 50 bussarna att tas i drift.

– Användning av etanol som fordonsbränsle är det bästa exemplet på vad som kan göras här och nu i arbetet med en hållbar utveckling. Etanol står för 90 procent av det förnyelsebara bränsle som finns tillgängligt i världen. Med leveransen av etanolbussar till São Paulo bidrar Scania till att stärka Brasiliens ledande ställning när det gäller minskad klimatpåverkan, säger Melker Jernberg, Senior Vice President och chef för Scania Buses and Coaches.

I São Paulo finns totalt cirka 15 000 bussar i kollektivtrafik. Enligt stadens miljömål ska samtliga bussar köras på förnyelsebart bränsle senast år 2018.

– Eftersom tillgången på biogas är begränsad kommer etanol att vara det dominerande biobränslet. Det innebär att det finns en mycket stor potential för Scania, som är enda tillverkare av tunga bussar med motorer för etanoldrift, säger Wilson Pereira, chef för Scania Brasils bussförsäljning.

Scania får beställningen på etanolbussar efter ett par års praktiska driftsprov i São Paulo med deltagande av etanolleverantörer, busskarossörer och transportbolag. Testerna har utvärderats av biobränsleexpertis vid São Paulos tekniska universitet.

­– Proven har visat att bussar med etanoldrift passar för den brasilianska marknaden. Etanol kan omgående bidra till omställningen från fossilt till förnybart bränsle och ge en mycket stor minskning av koldioxidutsläppen, säger Wilson Pereira.

SPTrans, som är huvudman för kollektivtrafiken i São Paulo, siktar på att i en nära framtid kunna ha 200 etanolbussar i trafik i staden.

Etanolbussarna kommer att tillverkas i Brasilien. Chassit monteras vid Scanias anläggning i São Paulo och karosseras av en lokal tillverkare.

Brasilien är världens största producent av etanol och har lång erfarenhet av hållbar produktion och användning av biobränsle. Etanolen tillverkas av rörsocker och har sedan 1980-talet använts som bränsle för bensinmotordrivna personbilar och andra fordon. Genom framgångsrik statlig reglering har landet kunnat öka produktionen av bioenergi och jordbruksprodukter, samtidigt som skogsavverkningen i Amazonas minskats.

Scania började utveckla etanolbussar i mitten av 1980-talet i nära samarbete med Storstockholms Lokaltrafik (SL). Två decennier av fullskalig reguljär drift i krävande stadstrafik visar att det är en fullt beprövad bussteknik. Det finns inga nackdelar vad gäller driften under förutsättning att det planerade underhållsschemat följs. Bussarna är helt standardmässiga med vanliga Scaniakomponenter.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef, tel. 08 553 856 62

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 32 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2009 uppgick faktureringen till 62 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 1,1 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se