Dörren står öppen till Internet World

Dörren står öppen till Internet World Mecel och Scania Infotronics visar på Internet World den första WAP-browsern för lastbilsmiljö. Föraren kan använda röstkommandon eller ett fåtal knappar på ratten för att styra browsern och får informationen uppläst via talsyntes. Han slipper därmed ta händerna från ratten och blicken från vägen. Utställningen Internet World öppnar på tisdagen på Sollentunamässan, granne med Kista, Sveriges "Silicon Valley". Mecel och Scania Infotronics visar ut- rustningen i en mock-up av den intelligenta lastbilen som bland annat innehål- ler teknikerna WAP, MP3 och Bluetooth WAP-browsern är en av flera applikationer som Mecel utvecklat för AutoPC- plattformen, Microsofts förslag till öppen, flexibel arkitektur för informa- tion och underhållning i fordonsmiljö. Utöver normala funktioner i ett fordon såsom radio, CD-spelare och handsfree- telefon, har Mecel tillsammans med Scania Infotronics även integrerat e-post, röstmeddelanden (voice memo), telematik-tjänster, Bluetooth-anslutning och en MP3-spelare på denna plattform. - I framtiden kommer vi att ge lastbilsföraren tillgång till helt nya funktio- ner, säger Peter Gillbrand, VD för Scania Infotronics. WAP ger oss intressanta möjligheter att bygga upp en del av dessa i form av tjänster utanför fordonet. Scania Infotronics är ett spjutspetsföretag inom fordonselektronik som Scania startat tillsammans med forskningsföretaget Mecel AB (ägt av Delphi). Syftet är att med ny informationsteknik och flexibla arbetsmetoder snabbt kunna möta nya behov som uppstår på marknaden för tunga fordon. - Denna snabbrörliga marknad kräver extrem flexibilitet, säger Peter Gill- brand. Vårt uppdrag från Scania är att hitta praktiskt användbar IT-teknik och utveckla lösningar som kan anpassas till lastbilar. - En lastbil har en teknisk livslängd på åtminstone tio år och ett nytt mo- dellprogram tar ca 5 år att utveckla. Ny IT-teknik är ofta "gammal" inom 6- 12 månader. Utmaningen ligger i att överbrygga gapet mellan dessa olika värl- dar. - Vi arbetar med mobila internetlösningar som förbättrar kundens driftsekonomi och logistik, liksom säkerhet och trafiksäkerhet. En bättre logistik minskar också miljöpåverkan från landsvägstransporter, avslutar Peter Gillbrand. För ytterligare information kontakta: * Peter Gillbrand, Scania Infotronics, tel. 08-55380751, e-post peter.gillbrand@infotronics.scania.com * Per-Erik Nordström, Corporate Communications, tel. 08-55385577, e-post per-erik.nordstrom@scania.com Scania is one of the world's leading manufacturers of trucks and buses for he- avy transport applications, and of industrial and marine engines. With 23,500 employees and production facilities in Europe and Latin America, Scania is one of the most profitable companies in its sector. In 1998, turnover totalled SEK 45,300 million and income after financial items SEK 3,200 million. Scania pro- ducts are marketed in about 100 countries worldwide and approximately 96 per- cent of total production is sold outside Sweden. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/15/19991115BIT00400/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/15/19991115BIT00400/bit0002.pdf

Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus GmbH och är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 44 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2015 uppgick faktureringen till 95 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,8 miljarder kronor Scanias pressreleaser finns på www.scania.com