En ny Scania föds i direktsändning

Lanseringen av Scanias nya lastbilsgeneration den 23 augusti sänds direkt på nextgenscania.com. Besökare kan hålla sig informerade genom att registrera sig till webbsändningen av lanseringsevenemanget med kontinuerliga uppdateringar.

Scania inbjuder kunder, förare och fans runtom i världen att delta i evenemanget. Under de kommande dagarna lockar Scania besökare på webb och sociala medier med godbitar inför den stora lanseringen.

– Scania kommer att vara närvarande där vår familj av kunder, förare och fans faktiskt finns, alltså på nätet – antingen de är på vägarna, i hemmen eller på kontoren, säger Erik Ljungberg, chef för Scania Corporate Relations. Detta blir Scanias största produktlansering någonsin med vår största nätsatsning någonsin.

Värd för sändningen från Paris blir den brittiska programledaren Hayley McQueen. Besökarna kan se fram emot en fartfylld sändning med riklig information om de många nyheterna i lastbilen. Inför själva avtäckningen utlovas reportage om hur den nya fordonsgenerationen stegvis utvecklats från grunden genom omfattande konstruktion och noggrann provning. Med Scanias fokus på hållbarhet och uppkoppling utlovas en mängd tjänster i syfte att optimera såväl kostnads- som miljöprestanda.

– Vi har upplevt en enorm ökad aktivitet i sociala medier och har för närvarande omkring två miljoner följare på Scanias sociala medier. Vi ska därför självfallet erbjuda kanaler för dem att delta i detta minnesvärda evenemang, säger Staffan Ekengren, chef för Scania Newsdesk.

För länkar till Scanias webbkanaler, se:

nextgenscania.com

facebook.com/scaniagroup

För mer information kontakta:

Staffan Ekengren, chef for Scania Newsdesk, tel 072-858 77 44, e-mail staffan.ekengren@scania.com

Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus GmbH och är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 44 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2015 uppgick faktureringen till 95 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,8 miljarder kronor Scanias pressreleaser finns på www.scania.com