Framgångsrikt buss-samarbete i Schweiz

Framgångsrikt buss-samarbete i Schweiz Efter flera års samarbete med Scania om bussar med aluminiumkaross för de baltiska länderna har den största schweiziska busskarossören Hess tagit hem en order på 5 stadsbussar och 9 stadsledbussar från två regionala trafikföretag i Schweiz. De 14 bussarna byggs på Scania N94- komponenter med kaross helt i aluminium från Hess. Bussarna ska levereras under andra halvåret 2002 och början av 2003. - Det intensifierade samarbetet med Hess har snabbt gett intressanta resultat. Detta innebär ett genombrott för Scania på den schweiziska stadsbussmarknaden, konstaterar Rolf Teljeby, chef för Scania Bus Europe. De schweiziska bussföretagen har nu tillgång till välkänd local karosseringsteknik med chassikomponenter av högsta kvalitet från Scania. - Scanias moduluppbyggnad gör att de 12-meters stadsbussarna och 18- meters ledbussarna till stor del utnyttjar samma kaross och chassikomponenter, något som är gynnsamt för kunden när det gäller service och underhåll. Bussarna är av låggolvstyp, vilket ger ett steg för i- och urstigning genom hela bussen. - Dessutom testar vi en lågentrébuss byggd på Scania L94 i Schweiz, också den med aluminiumkaross från Hess. Denna model har lågt golv från framdörren till bakaxeln och är avsedd för stads- och förortstrafik, avslutar Rolf Teljeby. Scania L94 och N94 drivs av Scanias 9-liters Euro 3-motor på antingen 260 eller 300 hk. Kunderna kan välja mellan en 4- eller 5-växlad automatlåda från ZF för denna typ av körning. För ytterligare information kontakta Iris von Kirschbaum, Press & Communication, Scania Bus Europe, tel. +49 160 8810858, epost iris.kirschbaum@scania.de Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 26 900 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2000 blev faktureringen 53,8 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 4,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Busstillverkningen sker i Sverige, Danmark, Polen, Argentina, Brasilien och Mexiko. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/05/20011205BIT00610/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/05/20011205BIT00610/bit0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 120 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 49 300 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus AG som snart blir TRATON AG. För mer information besök: www.scania.com.