Frikopplande retarder sänker Scanias förbrukning

Många lastbilar har någon form av tillsatsbroms. Scanias kunder har under snart två decennier kunnat uppskatta det lika smidiga som kraftfulla ingrepp en hydraulisk retarder från Scania ger. Förutom bekväm och avslappnad kör­ning, ger den besparingar tack vare minskat underhållsbehov av lastbilens ordi­narie broms­system. I sitt senaste utförande frikopplar retardern sig auto­matiskt när den inte arbetar för att spara bränsle, samtidigt är den nu än kraftfullare.

En av Scanias retardermodeller (R4100D) erbjuds nu i ett utförande som automatiskt frikopplas när den inte är aktiverad. Därigenom minskar släpförlusterna eftersom de båda skovel­­försedda hjul som ger bromskraft när de roterar i olja frikopplas. Den faktiska bränslebesparingen varierar beroende på det aktuella körfallet men ett snitt på en halv procents minsk­ning kan ses som en tum­regel.

Föraren behöver inte själv göra något. När broms­kraften behövs upphör frirullningen och in­greppet sker mjukt och omedelbart via samma typ av synkroni­ser­ingar som Scanias växellådor använder. För­utom att den inte stjäl energi, ger den frikopplande retardern också större bromskraft, 4100 Nm i stället för 3500 Nm, samt ökad broms­verkan vid lägre motorvarv med hjälp av högre ut­väx­­ling.

- Att reducera bränsleförbrukningen är Scanias främsta prioritet, säger Örjan Åslund, ansvarig för Product Affairs inom Scania Trucks. Fri­kopp­­lingen av retardern är ytter­ligare en besparing som bidrar även till att för­höja körupp­levelsen. Själva aktiver­ingen av retardern sker antingen på initiativ från föraren – via spaken eller med en lätt touch på broms­pedalen – eller genom att farthållarsystemet begär bromsning. Så snart retardern inte används längre frikopplar den sig åter, men är redo att mjukt och distinkt gå från frirull till full bromskraft på nolltid.

Kundleveranserna av den nya retardern kommer att inledas första kvartalet 2015.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 41 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2013 uppgick faktureringen till 86,8 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,2 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se