• Scania/

Gabriel Warde från Irland vinnare i Scanias tävling för unga lastbilsförare

Det blev irländaren Gabriel Warde som tog hem segern i den spännande finalen av Scania Young European Truck Driver 2012, som avgjordes inför fullsatta läktare i Södertälje på lördagseftermiddagen. Det var andra gången som Warde hade kvalificerat sig till finalen och han besegrade 23 andra skickliga unga yrkesförare från länder över hela Europa.

− Jag kände verkligen hur spänningen släppte efter finalen men det känns bra att stå på den här sidan av mållinjen, säger Warde.

− Det har varit fantastiskt att se hur koncentrerade och fokuserade förarna har varit under tävlingen. Det är bara en av dem som kan kalla sig Europas bästa unga lastbilsförare men jag tycker att alla 24 kan känna sig som vinnare, säger Erik Ljungberg, Scanias kommunikationsdirektör.

Gabriel Warde låg på sjunde plats efter kvalificeringsomgångarna. På andra plats i finalen kom Dmitrey Semenov från Ryssland och trea blev Stephen Lacombe från Frankrike. Första pris i tävlingen är en helt ny Scania R-lastbil, värd 100 000 euro.

Drygt 17 000 unga lastbilsförare under 35 år från 24 europeiska länder har deltagit i Scania Young European Truck Driver. Europafinalen pågick under två dagar och omfattade moment som förutseende och bränslesnål körning, lastsäkring, kontroller före körning, brandbekämpning samt säkerhetsmanövrering. Finaldeltagarna fick bevisa att de har den skicklighet och den inställning som krävs av ansvarsfulla förare av tunga lastbilar när de utförde ett program bestående av komplex manövrering och hinderkörning.

Scania Young European Truck Driver (YETD) är ett globalt initiativ för ansvarsfull och trafiksäker körning som Scania startade 2003. Genom att lyfta fram förarens betydelse vill Scania också bidra till att locka fler unga till föraryrket.

– Föraren är den absolut viktigaste faktorn vid transporter med tunga fordon. Fordon och infrastruktur är givetvis av stor betydelse, men bränslesnål och trafiksäker körning är i första hand en fråga om mänskligt beteende. Genom YETD vill Scania bidra till att höja yrkesförarnas status och betona deras stora betydelse för transportörernas lönsamhet och för trafiksäkerheten, liksom minskad miljöbelastning. Vi vill hjälpa till att locka fler unga, duktiga förare till branschen, säger Erik Ljungberg.

Scanias satsning på Young European Truck Driver genomförs med stöd av Europakommissionen och IRU (International Road Transport Union) och med Michelin och Volkswagen som sponsorer. Scania genomför liknande tävlingar i Latinamerika, Afrika och Asien. Årets tävlingar har globalt lockat cirka 70 000 förare, vilket är nytt rekord.

Den fullständiga resultatlistan, liksom foton och resultat från finalen, finns tillgänglig på Scanias hemsida, www.scania.com/yetd. Senare under helgen finns också material för TV (B-roll) tillgängligt.

För ytterligare information, kontakta:

• Hans-Åke Danielsson, presschef, tel. 08 553 856 62

• Mikael Person, projektledare för YETD, tel 08 553 856 57

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 37 500 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2011 uppgick faktureringen till 87,7 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 9,4 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se