Genombrott för Scanias gasbussar i Sydamerika

Scania ska leverera 147 Euro 6 gasbussar till Cartagena i Colombia. Affären är en del av stadens satsning på ett nytt transportsystem och Scanias hittills största gasbussaffär i Sydamerika.

Cartagena i Colombia väljer Scania som enda leverantör till två busslinjer som ingår i stadens nya Bus Rapid Transport-system, BRT. Bussnätet, som kallas Transcaribe, kommer att trafikeras av 147 Euro 6 gasbussar. Scania ansvarar också för service och underhåll av hela flottan.

Det var Scanias gedigna erfarenhet av hållbara transportlösningar till storstäder i hela världen som avgjorde Cartagenas val av leverantör.

De 147 bussarnas moderna utsläppsteknik motsvarar Europas högt ställda miljökrav på stadstransporter. Med bussarna i drift blir Cartagena den första staden i Colombia som väljer en gaslösning för sina stadstransporter. Jämfört med den nuvarande bussflottan innebär lösningen en kraftig sänkning av utsläppsnivåerna. Cartagenas satsning innebär en ny lägstanivå för hållbara transporter i Colombia.

– Scanias bussar med gasmotor för Euro 6 är vanliga inslag i Europas storstäder. Det är hög tid att Colombia tar vara på fördelarna med stadsbussar som går tyst och har låga utsläppsnivåer, säger Benoit Tanguy, Managing Director för Scania i Colombia.

Sotramac och Transambiental är två av de företag som fått uppdraget att trafikera de nya BRT. Till Sotramac levereras 58 stycken 18-meters bussar med motorer på 320 hk och plats för 160 passagerare. Till Transambiental levereras 89 stycken 12-meters standardbussar med gasmotor på 280 hk.

Samtliga bussar omfattas av Scania Fleet Management System som levererar realtidsinformation om fordonens bränsleförbrukning, rutter, servicebehov och förarbeteende.

Förutom leveransen av bussarna ansvarar Scania för det kontinuerliga underhållet.

– Scania kommer att anlägga och driva en serviceverkstad vid respektive operatörs depå. Verkstäderna kommer att tillhandahålla Scanias servicetekniker och alla delar som behövs för att säkra högsta möjliga driftsäkerhet och prestanda, säger Benoit Tanguy.

Sotromac och Transambiental har skrivit på serviceavtal på tio respektive fem år med Scania.

För mer information kontakta:

Hans-Åke Danielsson, Press Manager, Scania tel.+46 8 553 856 62

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 42 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2014 uppgick faktureringen till 91,1 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6 miljarder kronor Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se