Genombrott för Scanias lastbilsförsäljning i Colombia

Scania har gjort ett genombrott på den colombianska lastbilsmarknaden genom en leverans av 81 tippbilar och servicetjänster till konsortiet Hidroituango, som bygger ett vattenkraftverk i norra delen av landet.

– Vi tar ett viktigt steg i Colombia genom att nu även introducera Scanias lastbilar på marknaden. Den här leveransen ger oss möjlighet att visa på Scanias kvalitet på fordon och tjänster, säger Enrique Enrich, vd för Scania Colombia.

Hidroituango-konsortiet bygger ett vattenkraftverk i norra delen av Colombia, cirka 180 km norr om staden Medellin. Kraftverket kommer att bli landets största.

Scanias levererar anläggningsbilar ur P-serien försedda med 13-litersmotorer på 360 och 410 hk. Bilarna, som sätts i drift i april, är utrustade med det automatiska växlingssystemet Scania Opticruise och tillsatsbromssystemet Scania Retarder.

Utöver lastbilarna tillhandahåller Scania ett serviceteam med tekniker som specialutbildas för att utföra service och reparationer på byggarbetsplatsen. Scania ansvarar även för reservdelsförsörjning och förarutbildning.

– Affären bygger på att Scania garanterar att bilarna har hög tillgänglighet och låg driftskostnad under sin livscykel. Vi levererar lösningar som paketeras i enlighet med våra kunders behov, avslutar Enrique Enrich.

För ytterligare information kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef, tel 08 553 856 62.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 38 600 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2012 uppgick faktureringen till 79,6 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,6 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 120 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 49 300 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus AG som snart blir TRATON AG. För mer information besök: www.scania.com.