Historia och framtid möts på Scanias nya webbplats

Idag tar Scaniagruppens gemensamma online-närvaro ett nytt stort kliv in i framtiden. Den nya webbplatsen har ett tydligt fokus på nyheter, bilder och videofilmer om Scanias verksamhet och transportlösningar från hela världen.

– Vi fortsätter att stärka våra online-kanaler, säger Staffan Ekengren, chef för Scania Newsdesk. Som ett globalt företag vet vi betydelsen av en stark digital närvaro för att nå våra kunder och andra intressenter.

– Under de senaste åren har det blivit allt mer uppenbart att vårt Newsroom är den främsta kanalen för redaktionella stories och porten till sociala medier, säger Erica Zandelin, chef för Online Governance & Solutions på Scania. Vi har nu anpassat vår kommunikation till denna utveckling och slår samman vår övergripande företagsinformation med den redaktionella kommunikationen, i en gemensam kanal.

Scanias nya webbplats är en arena för information om Scania, men också om utvecklingen inom transport- och logistikbranschen – med ett betydande fokus på hållbarhet.

Scania firar 2016 sitt 125-årsjubileum och den nya webbplatsen innehåller därför också ett omfattande historiskt material. För läsare som är mer intresserade av framtidens transportlösningar är sektionen som handlar om forskning och utveckling en guldgruva.

Den nya webbplatsen finns att läsa här: http://www.scania.com/group  För en mer fördjupad information om Scanias produkter och transportlösningar: http://www.scania.com/global

För ytterligare information om den nya webbplatsen, kontakta:

Staffan Ekengren, Head of Scania Newsdesk staffan.ekengren@scania.com
+46 728 58 77 44

Erica Zandelin, Head of Online Governance & Solutions Erica.zandelin@scania.com +46 707 78 26 30

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 42 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2014 uppgick faktureringen till 91,1 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.