Innovativt Scania ledande inom patentansökningar

Scania uppvisar återigen en hög innovativ förmåga genom det stora antalet patentansökningar och godkända patent. Under 2017 registrerade Scania 243 patentansökningar hos Patent- och registereringverket, mer än något annat svenskt företag. Under förra året fick Scania hela 295 patent godkända, överlägset mest i Sverige

­– Det är ett tydligt tecken på Scanias innovativa förmåga, säger Claes Erixon, ansvarig för forskning och utveckling på Scania.

– Scania siktar på att vara ledande inom övergången till ett hållbart transportsystem och med det i åtanke utvecklar vi kontinuerligt våra tjänster och tekniska lösningar.

Den övervägande delen av patentansökningarna avser styrsystem för fordon, med tonvikt på förbättrade funktioner för farthållning samt växlingsstrategier. En fjärdedel av ansökningarna gäller uppkopplade och självkörande fordon.

– Vi gjorde stora framsteg under 2017 och under 2018 fortsätter vi att utforska de enorma möjligheter digitalisering och big data ger.

För mer information, kontakta:

Stina Sjögren Paulsson, Head of Patent Department, Scania
Tel: 0707-78 53 32, e-post: stina.sjogren_paulsson@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 120 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 49 300 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON AG. För mer information besök: www.scania.com.