Ny finansdirektör utsedd i Scania

Johan Haeggman har utsetts till ny finansdirektör, Chief Financial Officer, och medlem av bolagets verkställande ledning. Han tillträder befattningen den 1 april.

Johan Haeggman, född 1960 och med civilekonomexamen från Lunds universitet, är idag chef för Scanias koncernredovisning, Corporate Control, och ingår i bolagets koncernledning. Han anställdes vid Scania som trainee 1989 och tillträdde sin första chefsbefattning 1991.

Johan Haeggman har haft en rad olika chefsbefattningar inom Scania. Innan sin nuvarande befattning var han finanschef och medlem av den verkställande ledningen för Scania Latin America mellan åren 2004 och 2010.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef, tel 08 553 856 62

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 42 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2014 uppgick faktureringen till 91,1 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6 miljarder kronor Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se