Ny finansdirektör vid Scania

Ny finansdirektör vid Scania Ulf Egestrand har utsetts till finansdirektör och medlem av ledningsgruppen i Scania. Han tillträder befattningen den 1 januari 2000. Ulf Egestrand anställdes vid Scania 1998 som ansvarig för Scanias treasuryverksamhet. Han kom då närmast från Saab Treasury AB i Linköping där han var VD. Ulf Egestrand efterträder Jan Gurander som lämnar Scania för att bli chef för Volvokoncernens nybildade affärsenhet Finans. För ytterligare information kontakta Anita Bohlin, mobiltel 070-542 67 10. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 23 500 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 1998 blev faktureringen 45,3 miljarder kronor och resultatet efter finansiella intäkter och kostnader 3,2 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och ca 96 procent avsätts i länder utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/19/19991119BIT00360/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/19/19991119BIT00360/bit0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 120 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 49 300 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON AG. För mer information besök: www.scania.com.