Ny finansdirektör vid Scania

Ny finansdirektör vid Scania Ulf Egestrand har utsetts till finansdirektör och medlem av ledningsgruppen i Scania. Han tillträder befattningen den 1 januari 2000. Ulf Egestrand anställdes vid Scania 1998 som ansvarig för Scanias treasuryverksamhet. Han kom då närmast från Saab Treasury AB i Linköping där han var VD. Ulf Egestrand efterträder Jan Gurander som lämnar Scania för att bli chef för Volvokoncernens nybildade affärsenhet Finans. För ytterligare information kontakta Anita Bohlin, mobiltel 070-542 67 10. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 23 500 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 1998 blev faktureringen 45,3 miljarder kronor och resultatet efter finansiella intäkter och kostnader 3,2 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och ca 96 procent avsätts i länder utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/19/19991119BIT00360/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/19/19991119BIT00360/bit0002.pdf

Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus GmbH och är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 44 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2015 uppgick faktureringen till 95 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,8 miljarder kronor Scanias pressreleaser finns på www.scania.com