Ny lyxbuss Scanias 10 000:e leverans

The Chineese Economic Area: Ny lyxbuss Scanias 10 000:e leverans Den Hongkong-kinesiska turistbussoperatören Toyo blev mottagare av det tiotu- senden fordonet som Scania levererat till the Chineese Economic Area, det vill säga tillväxtregionerna i Kina inklusive Hong Kong och Taiwan. Överlämnandet av fordonet - en unik lyxbuss - skedde vid en ceremoni vid den pågående trans- portmässan UITP i Hongkong. Fordon nummer 9 999 gick också till Toyo, som alltså köpt två bussar. De båda bussarna är unika och finns bara i dessa två specialbeställda versio- ner, Space Bus. Chassiet är en Scania K124 EB 6x2 på 420 hästkrafter. Karos- sen, i två våningar med glastak för att Hongkongs skyline skall kunna avnjutas fullt ut, kommer från Ikarus och är utrustad med allt som finns tillgängligt i tillbehörslistorna. Utöver WC, kök , video, stereo och TV har bussen en extra kraftigt dimensionerad klimatanläggning som garanterar behagliga temperaturer under glaset även under tropisk sol. Scanias första leverans till Kina ägde rum 1965. Den gången var det tunga for- don för timmertransporter till Harbin i Manchuriet. Flera av dessa bilar är ännu i trafik. Expansionen av Scanias affär i Kina-Hongkong-Taiwan tog fart under sent 80-tal och i dag är Scania största europeiska importmärke av tunga fordon. I Taiwan är Scania marknadsledande på fullstora bussar i segmentet för intercitytrafik. I samband med att kunden mottog sin buss överlämnade Håkan Eriksson, Managing Director Scania Australia Pty Ltd, en minnesplakett. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 23 800 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 1997 var omsättningen 39,7 miljarder kronor och resultatet efter finansiella intäkter och kostnader 2,8 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och ca 95 procent avsätts i länder utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com För ytterligare information kontakta informationschef, Gunnar Boman, tfn nr 070-550 86 06. N98059SE / Bo Östlund ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se/ Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/10/21/19981021BIT00290/N98059SE.doc

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.