Ny Scania Smartwatch-app fokuserar på förarnas hälsa och säkerhet

Apple Watch Scania Edition har utökats med nya appar som kopplar samman förarens hälsa och fysiska status med befintliga Fleet Management-funktioner.

Scania lanserar nya Smartwatch-appar med fokus på förarnas hälsa och fysiska status. De nya apparna som ingår i Apple Watch Scania Edition har funktioner som utformats speciellt för arbetssituationer med långa perioder av stillasittande i kombination med korta moment av tungt fysiskt arbete, som lastning och lossning av lastbilar.

Koll på lastbilens och föraren status

De nya förarapparna kompletterar tidigare Fleet Management-funktioner som till exempel övervakning av bränsleförbrukning. Fordonsfunktioner var en del av Scanias populära "Black Griffin Smartwatch”, den första klocka som skapats speciellt för lastbilsförare.

– Vi har alltid haft förarnas behov som den viktigaste utgångspunkten för vår produkt- och tjänsteutveckling och med Scania Edition tar vi det ett steg längre. Vi tror att den nya klockan kan bli som en ”vän” till föraren, något som hjälper förarna i deras dagliga rutiner, säger Jonas Svanholm, ansvarig för Digital Business på Scania.

Hjälper föraren vara säker på jobbet

Även om fordonsintegrerade appar blir allt vanligare i branschen, utmärker sig Scania Edition genom appar som också mäter förarens aktivitet och ger varningar och råd om nödvändig tid för återhämtning:

• Klockans förmåga att spåra förarnas prestanda gör det möjligt att skicka ett meddelande till användarna när de blir trötta och kan behöva stå upp eller röra sig, vilket ger förarna möjlighet till återhämtningstid innan de börjar köra igen.

• En app som känner av om någon faller innebär att klockan kan signalera extrema händelser, till exempel om en olycka inträffar under lastning och lossning av gods, ett jobb som lastbilsförare ofta utför ensamma och sent på natten. Om ett fall upptäcks, kan den smarta klockan hjälpa till att nå förarens utsedda kontakt vid nödsituation.

V8-klockarmband

Scania har också skapat ett unikt extratillbehör för att markera lanseringen av Apple Watch Scania Edition. Ett klassiskt motorblock från den berömda LB 140 V8-motorn har smälts ned, smidits om och förvandlats till ett gjutjärnsklockarmband, Scania 140 V8 klockarmband.

– Vi ville skapa något för att fira V8:n. Redan 1969 bidrog motorn till att mynta uttrycket "King of the Road", och V8-motorn är hjärtat i en Scania V8. Med armbandet kan bäraren få en del av motorhistorien på handleden och koppla en viktig del av företagets arv till vår framtid, säger Magnus Andersson, Scanias produktchef för digital affärsinformation.

Apple Watch Scania Edition och Scania 140 V8 klockarmband kan köpas hos utvalda Scaniaåterförsäljare och via Scanias webbshop. Apparna kan laddas ner från App Store.

Mer information:

Se film: https://youtu.be/qLOEpUbHaDI

Websida:

Längre filmversion:

Websida för armband:

Film för armband:

Produktvideo: https://youtu.be/88RrIriwCLw
Produktionsvideo: https://youtu.be/vMVFamH9zs0

För ytterligare information, kontakta:

Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus GmbH och är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 44 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2015 uppgick faktureringen till 95 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,8 miljarder kronor Scanias pressreleaser finns på www.scania.com