Nya investeringar i utbyggt servicenät

N98061SE/ Bo Östlund 22 Oktober 1998 Scania Maroc: Nya investeringar i utbyggt servicenät Scania Maroc - helägt dotterbolag till Scania - inviger under några månader tre nya service- och kundcentra i Marocko. Investeringarna ingår i en offensiv som till augusti-september i år gett en 150-procentig försäljningsök- ning jämfört med 1997. Investeringarna hamnar totalt kring 10 miljoner kronor. Nyligen invigdes regioncentret i Casablanca. Området är totalt på 6 600 kvm, varav 2 000 under tak. Där ryms åtta fullstora arbetsstationer innebärande att 16 fordon samtidigt kan vara inne för service. Till centret hör också reserv- delslager och butiker och här finns också kontor på 400 kvm för 25 anställda. Huvudkontoret för Scania Maroc ligger kvar i centrala Casablanca. Det viktiga, säger Marc Haezenberghe, VD i Scania Maroc, är att vårt service- nät nu byggs ut exakt där de stora transportlederna går. Den internationella trafiken mellan södra Europa och Nordafrika ökar och flera av huvudstråken går just genom Marocko. Det marockanska vägnätet är därför redan de facto en del av det europeiska. Det innebär att kundunderlaget för Scanias servicenät också innefattar europe- iska långtradare på färd genom Marocko. Med det utbyggda servicenätet erbjuder Scania Maroc i dag assistans 24 timmar om dygnet 365 dagar om året. Efter Casablanca står Agadir på tur. Där blir det invigning redan om några veckor. Den investeringen blir av samma storleksklass som Casablanca. Och direkt på nyåret börjar arbetet på att bygga ut Scanias serviceanläggning längst upp i norr, i Tanger. Scanias affär i Marocko utvecklas just nu starkt. Från januari till och med augusti i år fakturerades 161 tunga fordon att jämföra med 65 under samma må- nader 1997. Helåret 1997 slutade på 126 fordon efter en stark höst. Marknads- andelen för Scania har stigit från 17 procent 1997 till 28 procent under årets första åtta månader. Scania har även lokal lastbilsmontering i Marocko, inklusive hyttmontering. För ytterligare information kontakta Bo Östlund tfn nr 08-553 8 2846. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 23 800 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 1997 var omsättningen 39,7 miljarder kronor och resultatet efter finansiella intäkter och kostnader 2,8 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och ca 95 procent avsätts i länder utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se/ Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/10/22/19981022BIT00270/N98061SE.doc

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.