Nya lastbilsgenerationen: Scania introducerar Apple CarPlay

• Integrerar iPhone med infotainmentsystem i Scanias lastbilar
  • Enkel anslutning speglar Apple-enheter automatiskt
  • Möjliggör röstkontroll via Siri
  • Enkel åtkomst till appar och andra funktioner såsom telefon, musik, meddelanden och karta
  • Allt från telefon till navigationsverktyg kan användas utan att ta blicken från vägen

Scania introducerar Apple CarPlay i den nya generationen lastbilars infotainmentsystem vilket möjliggör smart, säker och smidig åtkomst till iPhonens funktioner genom automatisk spegling. Scania är bland de första i branschen att erbjuda Apple CarPlay i sina tunga lastbilar.

– Scanias infotainmentsystem fungerar med Apple CarPlay för ett smartare och säkrare sätt att använda din iPhone när du är ute på vägarna, säger Björn Fahlström, Vice President, Product Management, Scania Trucks.

– Stöd för Apple CarPlay introduceras i juni 2017, tidigare enheter kan uppdateras förutsatt att de har röstigenkänning. Genom att presentera den här funktionen erbjuder vi ytterligare förarkomfort och ökad säkerhet. För lastbilsförare som tillbringar mycket tid bakom ratten är allt som gör livet på vägen lättare och säkrare högst uppskattat.

Apple CarPlay-funktionen kommer att finnas tillgänglig för kunder som har Scania Infotain­ment System med en 7-tums touch screen (AUS4) och Voice Control Option. Enheter från Apple som har iOS 7 eller högre kan kopplas ihop med Scania Infotainment System via usb-kabel.

– Det här är ytterligare ett exempel på hur Scania fortsätter att erbjuda nya integrerade tjänster och funktioner i sin nya lastbilsgeneration, säger Björn Fahlström.

– Apple CarPlay är den typ av industriledande teknik som vi kommer att erbjuda mer av i våra lastbilar i en nära framtid.

För ytterligare information, kontakta:

Örjan Åslund, Head of Product Affairs, Scania Trucks, tel. +46 70 289 83 78,

e-post orjan.aslund@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder leder vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Vi omsatte närmare 104 miljarder kronor, varav 20 procent utgjordes av servicerelaterade tjänster. Scania grundades 1891 och finns idag representerat i mer än 100 länder, och har drygt 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Produktion sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktcentra i Afrika, Asien och Eurasien. Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus. För ytterligare information, besök www.scania.com