Order på 75 stadsbussar till Spanien

Order på 75 stadsbussar till Spanien Scanias största bussmarknad i Europa Scanias spanska dotterbolag - Scania Hispania - har fått en order på 75 bussar till stadsbussbolaget EMT i Madrid. Ordern är ett genombrott för Scanias stadsbussar i den spanska huvudstaden, säger Kenneth Johnson, marknadsdirektör vid Scania Buses & Coaches. Spanien blev i fjol återigen Scanias största bussmarknad i Europa med 418 sålda bussar. - På en vikande totalmarknad nådde vi en marknadsandel på 16,5 procent, vilket historiskt sätt är en hög andel, säger Kenneth Johnson. EMT Empresa Municipal Transportes har nästan 2 000 bussar i sin flotta och bedriver stadstrafik i Madrid. EMT har under hösten haft en Scania låggolvsbuss i trafik och gjort omfattande prov av produkten och dess totalekonomi. - Utvärderingen var positiv och har resulterat i ordern på 75 bussar, vilket kan ses som ett genombrott för Scania på den spanska stadsbussmarknaden, säger Kenneth Johnson. Scanias busschassier ska karosseras av den spanska karossören Castrosua, en partner Scania haft gott samarbete med under en längre tid. Bussarna som är av låggolvstyp är utrustade med låsningsfria skivbromsar och Scanias Euro III motor. Leveransen kommer att påbörjas efter semestern 2001. För ytterligare information, kontakta Gunnar Boman, Scania Buses & Coaches, tel 0150-58599 eller 070-5508606, e-post gunnar.boman@scania.com Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 26 900 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2000 blev faktureringen 53,8 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 4,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Busstillverkningen sker i Sverige, Brasilien, Danmark, Polen, Argentina och Mexiko. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/13/20010213BIT01080/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/13/20010213BIT01080/bit0001.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.