• Scania/

Pressinbjudan: Elhybridbuss med trådlös snabbladdning invigs i Södertälje – först i Norden

Välkommen till invigningen av Nordens första eldrivna busslinje med trådlös hållplatsladdning den 7 december. Bussen kommer att trafikera SL:s linje 755 i Södertälje. Detta projekt, som syftar till att bidra till utvecklingen av en tyst och hållbar kollektivtrafik, är ett samarbete mellan Scania, SL, Vattenfall, Södertälje kommun och KTH, med delfinansiering från Energimyndigheten.

Vid invigningen kommer deltagare och intressenter finnas på plats för att presentera projektet, tekniken, var vi står i forskningen, samt att diskutera framtiden för hållbar kollektivtrafik. Invigningen sker i närvaro av miljöminister Karolina Skog.

Medverkar gör bland andra trafiklandstingsrådet i Stockholms läns landsting Kristoffer Tamsons, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje Boel Godner, chefen för Scania Sustainable City Solutions Anders Grundströmer, Vice rektor och ansvarig för KTH Sustainability Göran Finnveden och Vattenfalls VD Magnus Hall. Det kommer också att ges möjlighet till intervjuer.

Plats: Tom Tits, Storgatan 33, Södertälje (Karta)
Tid: 7 december, 10:15 (Registrering öppnar 9:45)

Program
09.45 - Registreringen öppnar på Tom Tits (ingång Storgatan 33). Elhybridbussen finns utställd vid laddningsstationen i hållplatsen på Storgatan. Experter och representanter för projektets samarbetsparter finns tillgängliga för frågor.

10.15 – Introduktion av samarbetet och projektet

•  Presentation av forskningsprojektet: Trådlös hållplatsladdning
  •  Partnersamtal med projektrepresentanter
  •  Anförande av miljöminister Karolina Skog
  •  Panelsamtal med ledande företrädare för projektet och miljöministern om hållbar stadsutveckling

~ 11:45 - Invigning av snabbladdningsstationen vid ändhållplatsen för SL:s busslinje 755 följt av premiärtur med elhybridbussen.

12.00-13.00 - Utställning och lunchmingel samt ytterligare provturer med elhybridbussen.

Anmälan
Anmäl deltagande per e-post tradloselhybridbuss@scania.com, vänligen medtag presslegitimation. Ett begränsat antal journalister kommer att erbjudas möjligheten att åka med bussen vid premiärturen.

För frågor om invigningen, vänligen kontakta:
Karin Hallstan, Public Relations, Scania, 076-842 81 04,
karin.hallstan@scania.com

För frågor till projektets parter, vänligen kontakta Scania via ovan kontakt, eller:
SL:s presstjänst: 08-686 1550
Magus Kryssare, pressekreterare, Vattenfall: 076-769 56 07, eller 08-739 50 10