Prof. Dr. Ferdinand K. Piëch föreslås till Scanias styrelse

Gunnar Larsson har meddelat valberedningen i Scania att han på grund av andra åtaganden inte längre är tillgänglig för omval till styrelsen.

Scanias valberedning föreslår att Prof. Dr. Ferdinand K. Piëch väljs som ny ledamot i styrelsen vid Scanias ordinarie bolagsstämma som hålls fredagen den 4 maj 2012.

Ferdinand Piëch är ordförande i styrelsen (Supervisory Board) för Volkswagen AG och för MAN SE. Han var Scanias styrelseordförande 2000 till 2002 och ledamot av Scanias styrelse mellan 2002 och 2003.

För ytterligare information, kontakta Erik Ljungberg, kommunikationsdirektör, tel 073 988 35 57.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 37 500 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2011 uppgick faktureringen till 87,7 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 9,4 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.