Rekordhög orderingång under 2:a kvartalet

Scanias orderingång för lastbilar nådde rekordnivå med 20 987 enheter under andra kvartalet. Scania erhöll bland annat ett antal större order och orderingången i Europa förbättrades jämfört med årets första kvartal. Samtidigt påverkades efterfrågan i Ryssland negativt av oron i regionen och orderingången i Latinamerika var betydligt lägre än fjolårets andra kvartal.

Orderingången för lastbilar var totalt sett den högsta någonsin för ett andra kvartal och uppgick till 20 987 enheter, vilket kan jämföras med 20 694 under motsvarande period 2013.

Orderingången i Europa förbättrades jämfört med årets första kvartal på flera marknader och uppgick till 9 410 lastbilar. Jämfört med fjolårets andra kvartal innebar detta en nedgång med 6 procent, men det är värt att notera att marknaden präglades av en hög aktivitet förra året beroende för förköp av Euro 5-lastbilar. Ett något förbättrat konjunkturläge och ersättningsbehovet ger stöd till efterfrågan.

Orderingången i Latinamerika låg kvar i linje med de föregående kvartalen. Jämfört med andra kvartalet 2013 minskade orderingången i Latinamerika med 31 procent till 3 960 (5 757) lastbilar, relaterat till lägre orderingång i Brasilien och Argentina. Under andra kvartalet 2013 fanns något fördelaktigare subventioner för investeringar i nya fordon i Brasilien jämfört med årets inledning.

Orderingången i Eurasien försämrades betydligt med anledning av oron i regionen. Totalt uppgick orderingången till 760 (1 882) lastbilar i Eurasien under andra kvartalet. Nedgången var främst hänförlig till Ryssland. I Asien förbättrades orderingången kraftigt, både jämfört med föregående kvartal och jämfört med andra kvartalet 2013. Uppgången var relaterad till Mellanöstern och totalt uppgick orderingången i Asien till 5 611 (1 970) enheter.

I Afrika var orderingången stabil jämfört med andra kvartalet 2013 och även jämfört med föregående kvartal. I Oceanien förbättrades orderingången i Australien jämfört med andra kvartalet 2013. Totalt för regionen Afrika och Oceanien var orderingången 12 procent högre på 1 246 (1 115) enheter, jämfört med andra kvartalet 2013. Orderingången var även högre jämfört med första kvartalet 2014.

Mot bakgrund av efterfrågetrenden så planerar Scania att öka produktionstakten vid de europeiska anläggningarna under hösten. Det innebär vissa nyanställningar.

För ytterligare information, kontakta:
Per Hillström, Investor Relations, tel. 070-648 30 52.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 41 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2013 uppgick faktureringen till 86,8 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,2 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se