Rekordorder till Asien – Scania säljer 500 stadsbussar till Singapore

Scania har gjort sin hittills största bussaffär i Asien och sålt 500 stadsbussar till det ledande kollektivtrafikbolaget, SBS Transit i Singapore. Avgörande för valet av Scania, var bussarnas goda driftsekonomi och miljöprestanda med Euro 4-motorer och EGR- teknik samt ett attraktivt serviceupplägg.

Ordern är en del i SBS Transits pågående förnyelse av sin flotta på 2700 bussar mot fordon med bättre miljöprestanda.

- Affären är ett uttryck för SBS Transits stora förtroende för Scanias produkter och vår service support, säger Norman Koh General Manager Scania Singapore.

Det markerar också starten på ett långsiktigt strategiskt partnerskap mellan Scania och SBS Transit, när det gäller utvärdering av nya koncept och system för kollektivtrafik. Utvecklingen av de nya stadsbussarna för Singapore, har skett i nära samarbete mellan Scania och SBS Transit.
Samtliga bussar kommer att karosseras av Gemling Coachworks i Malaysia, Leveranserna kommer att ske under hösten 2007 och 2008.

Bussarna är av lågentrétyp och kommer att utrustas med Scanias 9-liters Euro 4-motor på 230 hk med Scania EGR-teknik. Med EGR minskas utsläppen redan under förbränningen, vilket eliminerar behovet av efterbehandlingsutrustning och tankar för tillsatsämnen på fordonet.

För ytterligare information kontakta Gunnar Boman tel 08 553 89510

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 120 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 49 300 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON AG. För mer information besök: www.scania.com.