Rekordresultat för Scania Financial Services

Scanias rörelseresultat för Financial Services ökade till drygt 1 miljard kronor under 2014. Allt fler kunder väljer Scania som långsiktig partner i sin finansiering av fordon, vilket har inneburit en växande portfölj. Lägre kreditförluster och bättre marginaler låg också bakom resultatförbättringen.

Antalet finansierade fordon och trailers uppgick till 35 097 enheter, vilket kan jämföras med 33 109 enheter under 2013. Scanias kundfinansieringsportfölj ökade till 55,6 miljarder kronor, en ökning med 8 procent justerat för valutaeffekter. Rörelseresultatet för Financial Services steg till rekordhöga 1 016 (719) miljoner kronor .

− Allt fler av våra kunder ser fördelarna med att ta del av Scanias helhetslösningar. Vi är en långsiktig partner som oavsett konjunkturläge kan stödja kunden. Vid sidan av tillväxten i finansieringsportföljen ser vi också en betydande ökning av efterfrågan på försäkringslösningar, säger Scanias VD Martin Lundstedt.

Genom att erbjuda kunderna försäkringslösningar så kan Scania bidra till att skadehanteringen får en snabbare behandling.

− Tillsammans med den höga kvalitet som präglar Scanias servicenät, kan kunden minimera de negativa effekterna av ett oplanerat stillestånd, förklarar Martin Lundstedt.

Lägre kreditförluster

Kreditförlusterna uppgick till 167 miljoner kronor under 2014, vilket var mindre än under föregående år (297 miljoner). Scanias kundfinansieringsportfölj är väl diversifierad med avseende på geografi, bransch och kundstorlek, vilket minskar riskerna.

− De lägre kreditförlusterna indikerar att vi har en mycket professionell kundbas och att våra kunder generellt sett har haft en god utveckling under 2014. Det är också ett resultat av vår mer strukturerade kreditriskmodell och att vi arbetar nära våra kunder, kommenterar Koen Knoops, chef för Scania Financial Services.

För ytterligare information, kontakta:

• Hans-Åke Danielsson, presschef, tel. 070 346 88 11.
  • Per Hillström, Investor Relations, tel. 070 648 30 52

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 41 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2013 uppgick faktureringen till 86,8 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,2 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se