Res med Scania på Internet

Res med Scania på Internet Scania har gått in i sitt tredje århundrade med över hundra års erfarenhet av fordonstillverkning. En miljon fordon har snart levererats världen över. Det firar vi med att berätta om vår historia, men även blicka framåt på Scanias corporate webbsida, www.scania.com. Besök där Scania World Millennium som visar att Scania är en av århundra- dets ledande tillverkare av tunga lastbilar, bussar samt industri- och ma- rinmotorer. På sajten finns ett digert reportagematerial kompletterat med mer än 300 bilder som spänner över mer än 100 års företagshistoria. Här finns också en given plats för framåtblickande. - Utvecklingen av framtidens tunga transportfordon är fokuserad på effek- tivitet, säkerhet och miljö, hela tiden med föraren i centrum, säger Kaj Holmelius, ansvarig för forskning och lastbilsutveckling på Scania när han gläntar på dörren till framtiden. Här finns också ett reportage om Scanias nya system som möjliggör fältprov på distans. Numera sitter analytikern bakom sin skärm i Södertälje och lä- ser av värdena på lastbilen, som kan befinna sig i princip var som helst i Europa. För nostalgikern finns även en historisk resa återgiven med hjälp av mul- timedia. Följ med på resan 1909 mellan Malmö och Stockholm då "djerfve män, ärnade sig från Malmö till Stockholm automobilledes". Fem äventyrare gav sig av med en Scania Lastautomobil på 24 hk på de ojämna vägarna genom landet, en sträcka som då var nästan 70 mil. I videoarkivet finns ett antal små klipp som också speglar en del av före- tagets tidiga transporthistoria fram till dags datum. De som söker infor- mation i form av texter får även sitt lystmäte i textarkivet där samtliga reportage finns tillgängliga i Pdf- och Word-format. Trevlig resa genom tre århundraden! För ytterligare information, kontakta Annica Ahlberg, Corporate Communica- tions, tfn 08 - 553 826 30, mobil 070 - 591 81 65. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och ca 96 procent avsätts i län- der utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/17/20000117BIT00280/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/17/20000117BIT00280/bit0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 120 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 49 300 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus AG som snart blir TRATON AG. För mer information besök: www.scania.com.