Samtliga anställda i Scanias bussverksamhet i Katrineholm erbjuds fortsatt anställning Struktureringsarbetet av Scanias bussverksamhet fortsätter. Det står nu klart att Scania kommer att erbjuda samtliga anställda inom bussverksamheten i Sverige fortsatt anställning i Katrineholm eller Södertälje. Scania anser det angeläget att kunna lämna dessa besked innan jul- och nyårshelgerna. I Katrineholm avser Scania, efter sedvanligt MBL-förfarande, att bilda ett separat karosseringsbolag. Bolaget kommer att ansvara för all karosseringsverksamhet. För att säkerställa kompetensbehovet och möjligheterna till en långsiktig lönsamhet kommer 200 medarbetare vid karosseringsverksamheten i Katrineholm att erbjudas fortsatt arbete vid det nya karosseringsbolaget. Dessa arbeten kommer att stanna i Katrineholm. För att fortsätta utveckla den volymmässigt större delen av Scanias bussaffär - chassiverksamheten - kommer övriga medarbetare i dagens bussverksamhet i Katrineholm att erbjudas fortsatt anställning i Södertälje. För ytterligare information kontakta: Magnus Hahn Scania Business Communications 070-5517903. Gunnar Boman Scania Buses & Coaches, Communications 070-5508606. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 26 900 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2000 blev faktureringen 53,8 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 4,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Busstillverkningen sker i Sverige, Danmark, Polen, Ryssland, Argentina, Brasilien och Mexiko. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/18/20011218BIT00980/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/18/20011218BIT00980/bit0001.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 120 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 49 300 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus AG som snart blir TRATON AG. För mer information besök: www.scania.com.