Scania-boom i Syrien

Scania-boom i Syrien 100 lastbilar sedan årsskiftet Scania är på väg mot sitt bästa år hittills i Syrien med 100 levererade fordon under årets första åtta månader. Bakom lastbilsboomen ligger, förutom ökad godstrafik till Saudiarabien och länderna runt Gulfen, nu också FN:s transporter från de syriska hamnarna i Latakia och Tartous till och från Irak. Det är den privata sektorn i landet som expanderar - samtliga 100 lastbilar Scania hittills sålt i år har gått till privatkunder. Den biltyp som hittills svarat för försäljningsökningen i år är dragbilar för fjärrtrafik. Scanias marknadsandel var vid halvårsskiftet 25 procent. Scanias distributör i Syrien - Saad - kommer inom ett år att inviga ett nytt Scaniacenter i landet. Den nya anläggningen med administration och försäljning samt verkstäder och reservdelslager ligger längs motorvägen mellan Damaskus och Aleppo. Först klar blir verkstadsdelen. De första Scania-bilarna till Syrien skeppades dit redan 1952 och sedan dess har Scania levererat 3 600 lastbilar. Hittills är 1982 Scanias mest framgångsrika år i exportstatistiken med drygt 100 lastbilar. Mycket talar nu för att 2002 kommer att bli ett nytt rekordår för Scania i Syrien. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 300 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2001 blev faktureringen 53 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 1,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/23/20020823BIT00540/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/23/20020823BIT00540/wkr0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.