Scania delårsrapport januari–juni 2014

Scanias resultat för det första halvåret uppgick till MSEK 4 276. Högre servicevolymer motverkades av sämre marknadsmix och negativa valutaeffek-ter. Total orderingång för lastbilar under andra kvartalet var på en hög nivå.

Sammanfattning av de första sex månaderna 2014

• Rörelseresultatet steg med 8 procent till MSEK 4 276 (3 971)
  • Nettoomsättningen steg med 4 procent till MSEK 43 917 (42 139)
  • Kassaflödet uppgick till MSEK 1 313 (405) för Fordon och Tjänster

Kommentar av VD Martin Lundstedt:

”Scanias resultat för det första halvåret uppgick till MSEK 4 276. Högre servicevolymer motverkades av sämre marknadsmix och negativa valutaeffekter. Total orderingång för lastbilar under andra kvartalet var på en hög nivå. Orderingången i Europa förbättrades jämfört med årets första kvartal. Ett något förbättrat konjunkturläge och ersättningsbehovet ger stöd till efterfrågan. Scania har stärkt sin position på Europamarknaden med ökad marknadsandel bland annat genom ett ledande Euro 6-program, vilket bekräftas av tester av Euro 6 i branschpressen. Orderingången i Latinamerika var i linje med föregående kvartalen. I Asien förbättrades orderingången kraftigt, hänförligt till Mellanöstern. Efterfrågan i Ryssland påverkades negativt av oron i regionen. Inom bussar erhöll Scania strategiska order i Afrika och Latinamerika för BRT-system. För motorer steg orderingången, drivet av Europa och Asien. Scania har inlett samarbete om motorleveranser till Atlas Copco. Scania fortsätter det långsiktiga arbetet med att öka marknadsandelen inom service och intäkterna ökade med 5 procent under första halvåret. Financial Services hade ett starkt resultat och kundernas betalningsförmåga är god. Under andra kvartalet kunde Scania välkomna en tydlig och långsiktig ägarstruktur i och med att budet från Volkswagen gick igenom. Samarbetsprojekten med MAN och Volkswagen kan nu intensifieras, vilket kommer att ge stöd till tillväxtscenariot till 2020. Aktivitetsnivån avseende utvecklingsprojekt är fortsatt hög och Scania investerar i utökad produktions- och servicekapacitet.”

För mer information se bifogad pdf.

Per Hillström
Mobil tel. 070-648 30 52

Erik Ljungberg
Corporate Relations