Scania delårsrapport januari–juni 2016

Sammanfattning av första sex månaderna 2016
• Rörelseresultatet uppgick till 1 348 MSEK (4 737) och påverkades negativt av en avsättning på 3,8 miljarder SEK med anledning av Europeiska kommissionens konkurrensutredning
• Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster steg med 9 procent till 5 148 MSEK (4 737) vilket motsvarar en rörelsemarginal på 10,3 procent (10,1)
• Nettoomsättningen steg med 7 procent till MSEK 50 110 (46 798)
• Kassaflödet uppgick till -492 MSEK (1 106) för Fordon och Tjänster

Kommentar av VD Henrik Henriksson:
”Scanias omsättning steg till rekordhöga 50,1 miljarder kronor och bolagets underliggande verksamhetsresultat var starkt under det första halvåret 2016. Högre fordonsvolymer i Europa och ökade serviceintäkter hade en positiv effekt på resultatet medan valutaeffekter och lägre leveranser i Latinamerika påverkade negativt. Den höga investeringsnivån relaterat till Scanias satsning på en ny lastbilsgeneration har också påverkan på resultatet. Scanias marknadsandel i Europa är fortsatt på en hög nivå och uppgick till 17,1 procent under första halvåret 2016, jämfört med 17,2 procent 2015. Ersättningsbehovet och konjunkturläget i Europa fortsätter att påverka efterfrågan på lastbilar positivt. I Latinamerika fortsätter den svaga utvecklingen, främst relaterat till Brasilien. I Eurasien tycks Ryssland nu ha bottnat ut på en låg nivå. Utsikterna för både Brasilien och Ryssland är dock fortsatt osäkra. För bussar är trenden i efterfrågan positiv främst tack vare en stark orderingång i Mexiko och Iran. För motorer har efterfrågan
i samtliga regioner sjunkit. Serviceintäkterna uppgick till 10,5 miljarder kronor under första halvåret 2016, en ökning med 9 procent i lokal valuta. Financial Services redovisade ett rörelseresultat på 506 miljoner kronor och kreditförlusterna är på alltjämt låga nivåer. I augusti inleds lanseringen av Scanias största satsning någonsin - den nya lastbilsgenerationen. Den utgör en viktig del i Scanias ambition att bli ledande inom hållbara transporter, där partnerskap och digitalisering kommer att spela en allt viktigare roll. Mot bakgrund av Europeiska kommissionens utlåtande och den senaste utvecklingen i konkurrensutredningen, gör Scania nu i enlighet med tillämpliga redovisningsregler och försiktighetsprinciper, en avsättning på 3,8 miljarder SEK. Scania har fullt ut samarbetat med Europeiska kommissionen under undersökningsarbetet men bestrider kommissionens uppfattning. Bolaget kommer att fullt ut utöva sin rätt till försvar i den pågående utredningen.”

Susanna Berlin
mobil tel. +46 70 086 05 02

Erik Ljungberg
Corporate Relations