Scania delårsrapport januari–september 2016

Sammanfattning av de första nio månaderna 2016

•  Rörelseresultatet uppgick till 3 733 MSEK (7 046) och påverkades negativt av en avsättning på 3,8 miljarder SEK med anledning av Europeiska kommissionens konkurrensutredning
  •  Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster steg med 7 procent till 7 533 MSEK (7 046) vilka motsvarar en rörelsemarginal på 10,0 procent (10,1)
  •  Nettoomsättningen steg med 8 procent till MSEK 75 209 (69 686)
  •  Kassaflödet uppgick till MSEK -192 (1 220) för Fordon och Tjänster

Kommentar av VD Henrik Henriksson:

”Scanias omsättning för de första nio månaderna steg till 75,2 miljarder kronor och bolagets underliggande verksamhetsresultat var starkt. Högre fordonsvolymer i Europa och ökade serviceintäkter motverkades delvis av negativa valutaeffekter och lägre leveranser i Latinamerika. Resultatet påverkades negativt av den höga investeringsnivån relaterat till Scanias nya lastbilsgeneration. Scanias position på Europamarknaden är fortsatt stark med en marknadsandel på runt 17 procent. Ersättningsbehovet och konjunkturläget i Europa fortsätter att påverka efterfrågan på lastbilar positivt. Orderingången i Latinamerika var på en fortsatt låg nivå, och Brasilien är alltjämt osäkert. I Eurasien har orderingången ökat något och Ryssland verkar ha bottnat ut. Scania har ökat sin marknadsandel inom buss i Europa till 7,6 procent, jämfört med 6,9 procent 2015. Efterfrågan på bussar är hög i Europa, Latinamerika och Asien. För motorer är efterfrågan på fortsatt relativt låga nivåer. Serviceintäkterna uppgick till rekordhöga 15,8 miljarder kronor under årets första nio månader, en ökning med 3 procent och i lokal valuta 7 procent. Financial Services hade ett starkt resultat och kundernas betalningsförmåga är god. Scania lanserade den nya lastbilsgenerationen under det tredje kvartalet i år. Mottagandet har varit mycket positivt och S-serien har utsetts till prestigefyllda ”International Truck of the Year 2017”. I juryns motivering framhölls förarkomfort, säkerhetsaspekter och bränslebesparingar för åkaren med 5 procent. Tillsammans med Scanias nyligen lanserade fordonsunderhåll med flexibla planer, en tjänst som möjliggörs av löpande analys av uppkopplade fordons driftdata, når Scanias servicetjänster helt nya nivåer. Med stor noggrannhet kan fordonet få exakt det underhåll som krävs för att kunna tillbringa mer tid med att generera intäkter och mindre tid på verkstaden.”

Susanna Berlin
mobil tel. +46 70 086 05 02

Erik Ljungberg
Corporate Relations
mobil tel. +46 73 988 35 57

Du finner hela rapporten i bifogad fil.

Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus GmbH och är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 44 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2015 uppgick faktureringen till 95 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,8 miljarder kronor Scanias pressreleaser finns på www.scania.com