Scania expanderar i Litauen

Scania expanderar i Litauen Vilskana helägt importörsbolag Scania övertar med omedelbar verkan Vilskana UAB, Litauens ledande Scaniaåterförsäljare. Det nya dotterbolaget, som också tar över namnet och samtliga anställda, tar säte i den nyinvigda niomiljonersanläggningen i Vilnius som samtidigt blir regioncenter för Scanias försäljning i Litauen. Anders Grundströmer som är ansvarig för Scanias affär i Skandinavien, Baltikum och CIS-staterna, säger i en kommentar att Scania nu står ännu bättre rustat att möta de krävande kunderna i Litauen. - Scanias försäljning i Litauen startade 1992 och vi kunde inviga den första återförsäljaranläggningen i Kaunas två år senare. Förra året invigdes representationskontoret i Vilnius och nu, med det nya bolaget, har vi samlat resurserna för att kunna ge våra kunder full service, från lastbilsförsäljning till service, underhåll och reparationer samt försäljning av reservdelar. Kunderna har blivit allt fler: 1997 nådde Scania en marknadsandel på 9 procent och hittills i år ligger den siffran på mellan 14 och 15 procent. Totalmarknaden för tunga lastbilar i Litauen nådde 400 lastbilar 1997, i år pekar siffran mot 500 fordon. Transportmarknaden i Litauen domineras av transportföretag för internationell trafik. En tydlig trend är en växande marknad för lokala transporter inom segment som exempelvis tunga timmertransporter, distribution, kommunal körning som soptransporter och fordon för vägunderhåll. Scania öppnar därför tidigt nästa år ännu en anläggning i Klaipeda. För ytterligare information, kontakta Ulf Söderström, tel 08-5538 10 44, mobil 070-680 9595 Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 23 800 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 1997 var omsättningen 39,7 miljarder kronor och resultatet efter finansiella intäkter och kostnader 2,8 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och ca 95 procent avsätts i länder utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/18/19981218BIT00320/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/12/18/19981218BIT00320/bit0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 120 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 49 300 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus AG som snart blir TRATON AG. För mer information besök: www.scania.com.