Scania får order på 63 bussar från Bari

Ökad satsning på bussar i Italien: Scania får order på 63 bussar från Bari På onsdagen levererade Scania den första bussen i en order på 63 intercitybus- sar till Ferrovie del Gargano i Bari i södra Italien. Köparen som är en av de ledande bussoperatörerna i regionen Puglia, ska använda bussarna för i huvud- sak linjetrafik. - Ordern är en fin framgång och bekräftar att vår ökade satsning på den itali- enska bussmarknaden har lyckats , säger Scanias busschef i Italien, Henry Jonsson. Italien är idag en av Europas största bussmarknader med totalt drygt 2 600 tunga bussar i fjol. För att stärka sin närvaro på den italienska bussmarkna- den öppnade Scania nyligen ett regionkontor för bussförsäljning i Trento i norra Italien. Ferrovie del Gargano, som nu köpt 63 bussar, har sedan tidigare ett 50-tal Scaniabussar i sin flotta om totalt 160 bussar. De nya bussarna, som karosse- ras i rostfritt stål av italienska De Simon, är byggda på Scanias nya turist- busschassi (K124 EB4x2) med Scanias 12-liters dieselmotor på 360 hk. Under 1998 ökade Scanias försäljning av bussar på den italienska marknaden med nästan 20 procent till 118 bussar, vilket gav en marknadsandel på 4,5 pro- cent. Scanias försäljning av bussar i Italien har hittills i huvudsak varit inriktad på linje- och turistbussar, karosserade av De Simon och spanska Iri- zar - Med vårt nya stadsbussprogram och låggolvsbussen Scania OmniCity, ser vi också möjligheter att på sikt öka vår närvaro inom stadsbussegmentet i Itali- en, säger Henry Jonsson. För ytterligare information, kontakta Gunnar Boman, Scania Buses & Coaches, tel +46 150 58599 eller +46 70 5508606, e-post gunnar.boman@scania.com Illustration: se www.scania.com "Media services" Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 23 500 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 1998 blev faktureringen 45,3 miljarder kronor och resultatet efter finansiella intäkter och kostnader 3,2 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och ca 96 procent avsätts i länder utanför Sverige. Busstillverkningen sker i Sverige, Brasilien, Danmark, Frankrike och Polen. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/12/19990512BIT00290/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/1999/05/12/19990512BIT00290/bit0002.doc

Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus GmbH och är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 44 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2015 uppgick faktureringen till 95 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,8 miljarder kronor Scanias pressreleaser finns på www.scania.com