Scania förstärker digitaliseringen

Mikael Cato tillträder den 15 maj befattningen som Chief Digital Officer. Han kommer att rapportera till Scanias VD och koncernchef Henrik Henriksson.

– Digitaliseringen av Scania ger resultat och är nu på väg att bli en av våra huvudprocesser och kommer att vara en framgångsfaktor i arbetet med ständiga förbättringar inom alla delar av verksamheten. Mikael Catos roll som Chief Digital Officer blir att utveckla, driva och samordna vår digitala omställning, säger Henrik Henriksson.

Mikael Cato, som är född 1972, är sedan 2014 verksam vid management och it-konsultföretaget Acando, där han ingår i ledningsgruppen som chef för affärsområde Digital. Sedan 1998 har han haft olika ledande befattningar med ansvar för utvecklingen av digital teknik och -affärsutveckling vid Connecta, Valtech och Cybercom.

– Jag ser fram emot uppdraget. Det ska väldigt spännande att få arbeta med digitalisering hos Scania, som verkar in en bransch präglad av stor förändring och där digitalisering är en avgörande fråga, säger Mikael Cato.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef, tel 08 553 856 62.

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder leder vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Vi omsatte närmare 104 miljarder kronor, varav 20 procent utgjordes av servicerelaterade tjänster. Scania grundades 1891 och finns idag representerat i mer än 100 länder, och har drygt 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Produktion sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktcentra i Afrika, Asien och Eurasien. Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus. För ytterligare information, besök www.scania.com