Scania ger kraft åt Atlas Copcos kompressorer

Scania har utsetts till leverantör av motorer till Atlas Copcos portabla luftkompressorer. För Scania innebär det utökade samarbetet med Atlas Copco en årlig volym på 800 motorer.

Atlas Copco har utvecklat en ny serie portabla stora kompressorer som kommer att drivas av Scaniamotorer. Partnerskapet omfattar leveranser av Scanias 9-, 13- och 16-litersmotorer som uppfyller de internationella utsläppskraven Stage 4/Tier 4f.

− Vi är stolta över partnerskapet med Atlas Copco kring motorer för drift av kompressorer och ser med tillförsikt fram emot en framgångsrik marknadsintroduktion, säger Robert Sobocki, Senior Vice President och chef för Scania Engines.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef, tel 08 553 856 62.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 41 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2013 uppgick faktureringen till 86,8 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,2 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se