Scania gör rekordaffär i Storbritannien

Scania har tecknat sitt största leveransavtal i Europa någonsin. Det brittiska transportbolaget Eddie Stobart Limited och samhörande bolag, inklusive A.W Jenkinson Forestry Products, har beställt drygt 2 000 lastbilar.

Lastbilarna ska levereras under en tvåårsperiod med början i mars 2016. Ett stort antal enheter inom Scanias brittiska försäljnings- och serviceorganisation kommer att svara för leveranserna samt service och underhåll av bilarna.

Detta är fjärde tillfället sedan 2010 som Eddie Stobart Limited och samhörande bolag lägger stora beställningar hos Scania. Under både 2010 och 2012 beställdes 1 000 lastbilar, och 2014 ytterligare 1 500.

– Vi gläds självfallet över utvecklingen av detta långvariga samarbete och att vår relation med bolagen nu stärks ytterligare. Vi ser fram emot att fullfölja det åtagande som den här affären innebär när det gäller att leverera bilar och ge förstklassig service över hela landet, säger Claes Jacobsson, vd för Scania (Great Britain) Limitied.

De flesta lastbilarna levereras med treåriga finansieringsavtal (contract hire) som bland annat inkluderar reparation och underhåll. Leveransen består av bilar ur Scanias G- och R-serie, med Scania Highline-hytt och med en motor på 410 eller 450 hästkrafter.

– Scania har länge varit dominerande i vår flotta och vi är givetvis mycket nöjda med att ännu en gång välja detta märke. Vi imponeras av Scanias driftsekonomi över livscykeln och prestandan på motorerna på 410 och 450 hästkrafter med SCR-teknik. Detta har tillsammans med den genomgående höga kvalitetsnivån i Scanias servicenätverk varit avgörande för vårt beslut att välja Scania, säger William Stobart, ordförande för Eddie Stobart Limited.

Scania (Great Britain) Ltd är ledande leverantör av lastbilar och bussar samt industri- och marinmotorer på den brittiska marknaden. Bolaget har ett drygt 90-tal serviceverkstäder som tillhandahåller ett brett utbud av tjänster som stöttar kunderna i deras dagliga drift av fordonen. Under 2015 uppgick Scanias marknadsandel i Storbritannien till 19,5 procent för lastbilar och 7 procent för bussar.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef, tel 08 553 856 62.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 42 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2014 uppgick faktureringen till 91,1 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se